Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Går bet på detta kinamärke

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Går bet på detta kinamärke

    Hej
    Efter att Jonas hjälpt mig med att lära ut hur man läser kinesiska tecken har jag lyckats läsa många stämplar men den här går jag bet på. Tacksam om någon kan hjälpa.
    mvh
    Bifogade filer

  • #2
    Ja, den var riktigt klurig!

    Jag tror att det första tecknet skall vara 呆 (längst upp till höger), och det sista 造 (nere till vänster), men de andra kan jag inte lista ut. Kinesisk sigillskrift i alla fall. Hur ser föremålet ut? Det kanske går att få några ledtrådar där?
    Last edited by jonasgun; 2019-06-29, 17:58.

    Comment


    • #3
      Ja, den här var svår
      Här kommer bilden i alla fall
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        En laughing Buddha, tyvärr har jag ingen mer info
        I’m a real mean bitch!

        Comment


        • #5
          Snygg! Det där ser ut att vara en variant på en Budai (skrattande Buddha) av Zhu Maoji, och det stämmer nog även med ditt sigill (朱茂記造, tillverkad av Zhu Maoji), även om det var extremt svårtytt. Om den är äkta, så verkar de vara väldigt eftertraktade!

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
            Snygg! Det där ser ut att vara en variant på en Budai (skrattande Buddha) av Zhu Maoji, och det stämmer nog även med ditt sigill (朱茂記造, tillverkad av Zhu Maoji), även om det var extremt svårtytt. Om den är äkta, så verkar de vara väldigt eftertraktade!
            Tack så mycket Jonas. Försöker att lära mig att tyda tecken själv men ibland blir det för svårt. Tyvärr så är inte denna i min ägo men har en liknande. Hoppas du får en riktigt skön sommar. mvh
            Last edited by s-o; 2019-06-30, 22:55.

            Comment


            • #7
              Jag tog hjälp av en sida på nätet, där man kan se hur vanlig kinesisk skrift ser ut i olika sigillstilar.
              Så här tycker de att 朱茂記造 skall se ut. Väldigt likt ditt sigill.

              Click image for larger version

Name:	朱茂記造.jpg
Views:	1
Size:	7,8 KB
ID:	571236



              Glad sommar, du med!

              Jonas

              Comment

              Working...
              X