Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Martti Viikinniemi stämplar.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Martti Viikinniemi stämplar.

    Hej.
    NY på forumet så vi får se hur detta inlägg ser ut när jag är klar. 

    Jag har köpt två ringar och ett par örhängen med olika halvädelstenar.
    2 ringar, en med spektrolit/labradorite, en med tigeröga och ett set örhängen med ametister.

    Stämplarna i ringarna är olika och hålen i stenens infattning är fyrkantiga på ena ringen men runda på både örhängen och ring med tiger öga.
    Är det en och samma designer? Kanske olika tillverkare eller årtal?
    Googleresultat visar endast ringar med runda hål i infattningen.

    Jag ska prova att bifoga bilder.

    Tillägger att Stämplarna läser
    Tigeröga - 925 STERLING

    lLabradorit - okänd symbol, 830H (dubbelstämplad), Ortstämpel turku?, P7

    Örhängen - svensk importstämpel, S, 813

    Tack på förhand, Jerry
    Bifogade filer
    Last edited by JerryB; 2019-06-27, 16:30.

  • #2
    Jag bidrar lite till min egen fråga med information jag fått av administratören för sidan 'Koruharakoiden aarrekammio' på Facebook.

    De okända Stämplarna står för;
    Firma - Turun Hopea
    Ort - Åbo.

    Tyvärr kunde de inte hjälpa mig vidare. Jag kontaktade igår Torun Hopea och hoppas fortfarande på svar från dem.

    Hoppas ändå på hjälp från den samlade expertis som finns här.

    Hoppas att ni alla har en trevlig helg.

    Comment


    • #3
      Du har ju fått svaret. Det är Turun Hopea Oy i Turku (Åbo Silver Ab, Åbo). P7 är tillverkningsåret 1968. Knappast är det någon speciell designer, sannolikt masstillverkning men, som du själv säger, kanske Turun Hopea kan ge något svar.

      Comment


      • #4
        Saken är den att det finns gott om smycken i samma design - ringar i olika utföranden och armband som är stämplade av Martti Viikinniemi och administratören för tidigare nämnda facebooksida bekräftade att det är martti viikinniemis design varför jag blir lite ställd.

        Är/var det vanligt att knycka designer av varann?

        Comment


        • #5
          Ja, det är många på internet b.la https://caratia.fi/collections/martt...ormus-hopea-12 som hänvisar till den här mästaren, men döljer tillverkarstämpeln :
          Martti Viikinniemi (stämplade MV) var verksam i Heinola mellan åren 1946-1974.

          Nu har dina smycken tillverkarstämpeln från :
          Turun Hopea som är verksam i Åbo (Turku) från 1962 - >
          Jag kan inte se någon designstämpel (längst till höger) på stämpelraden i dina smycken, för då borde det sluta med en bokstav/bokstäver eller siffra : https://www.leimat.fi/sv/design/atel...ar/turun-hopea

          Om jag har förstått det rätt... brukade man samarbeta och/eller arbeta hos/för varandra under längre eller kortare tider och när en guldsmed slutade, då tog någon annan vid, via inköp av smedjan/företaget och därmed blev ägare av deras formgivning. Jag är dock inte helt säker, men någon (ev. Qrt.S) kanske vet hur det förhåller sig.

          Mvh AB
          Last edited by * AB *; 2022-05-01, 17:36.

          Comment


          • #6
            Nix, vet inte, tyvärr!

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av * AB * Visa inlägg
              Om jag har förstått det rätt... brukade man samarbeta och/eller arbeta hos/för varandra under längre eller kortare tider och när en guldsmed slutade, då tog någon annan vid, via inköp av smedjan/företaget och därmed blev ägare av deras formgivning. Jag är dock inte helt säker, men någon (ev. Qrt.S) kanske vet hur det förhåller sig.
              Tack så mycket för svar - Det är ungefär den informationen jag fått till mig i efterhand.
              Jag har också förstått att MV stämplade olika beroende på om det var för inhemsk försäljning eller export samt att han inte var så värst noga med att hålla i sina designer.

              Jag önskar dig en fin dag, -Jerry

              Comment

              Working...
              X