Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glaset Sweden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Glaset Sweden

    Som ett "bifynd" kom denna burk lock med på ett mer spännande objekt i en auktionslåda. Men "Glaset" from Sweden vad eller vem är det? Den ljusblå nyansen i glaset får mig att tänka på Gunnar Ander och Lindshammar men …….. ?. Ringar och gångjärn i mässing och 9 cm hög samt 13,5 cm Ø.
    Bifogade filer

  • #2
    "Glaset" var tydligen en butikskedja, enligt en tidigare PES-tråd:

    Ursprungligen postat av lovis Visa inlägg
    Jag har fått svaret på vem som ligger bakom denna kanna. Det är Sölve Carlsson (som ju också nämnts i tråden) som enligt hans son, Sven Carlsson, designade många glasföremål som tillverkades på flera glasbruk, bland annat Ryds och Ekenäs. Föremålen såldes sedan i hans sju butiker runt om i landet, butikskedjan gick under namnet "Glaset".

    Jag citerar Sven Carlsson angående just denna kanna: "Den är designad av min pappa, Sölve Carlsson, på sextiotalet o såldes förmodligen i någon av butikerna som hette ”Glaset” som det fanns två stycken i Malmö (jag bor i Malmö därav kommentaren). Tillverkad på Ekenäs glasbruk o jag har originalritning som användes för tillverkningen."

    Sven Carlsson berättade att han har många originalritningar till sin fars glasföremål.

    Comment


    • #3
      Tack Ann-Carin! Ja, det finns mycket på PES men man skall hitta och det gjorde du!

      Comment


      • #4
        Tja... jag googlade, och spåret ledde tillbaka till PES.

        Comment

        Working...
        X