Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ljungarums Glasförädling i Jönköping (Lj.G.)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dokumentation: Ljungarums Glasförädling i Jönköping (Lj.G.)

    Click image for larger version

Name:	vas_gravyr.jpg
Views:	1
Size:	48,5 KB
ID:	692144

    Glad midsommar! önskar jag med en somrig vas, 9,5 cm hög. Först gissade jag att förkortningen på etiketten stod för Ljungarums Glasbruk, men google ledde mig till PES och nobes kommentar om Ljungarums Glasförädling, och det stämmer mycket bättre. Min mormor fick nämligen vasen av ett par kollegor när hon flyttade från Jönköping julen 1947, och då hade inte glasbruket grundats än.

    Click image for larger version

Name:	vas_etikett.jpg
Views:	1
Size:	21,7 KB
ID:	692145 Click image for larger version

Name:	vas_signatur.jpg
Views:	1
Size:	9,1 KB
ID:	692146

    Här är det lilla jag hittat på nätet om Ljungarums Glasförädling, om det kan vara av intresse för någon:

    Firman bör ha varit funnits åtminstone 1941-1961 - 1941 skänkte de pris till ett 7-dagarslopp (DN 1941-08-07), och 1961 nämns de i någon uppräkning av företag (DN 1961-09-13). (https://tidningar.kb.se)

    Adress och innehavare hittar vi i Adressbuch der Glas-Industrie (1943):
    Jönköping:
    Ljungarums Glasförädling. – Inh.: A. H. und S. B. Scheibe. – Kontor: Fabriksgatan 16

    Det finns ytterligare några google-träffar från 1940-talet; dels verkar de ha skänkt bowlingpriser, dels annonserat i Jönköpings hembygdsförening Gudmundsgillets årsbok.

    Sökträffar från en inloggningsskyddad släktträdssajt berättar att Axel Hjalmar Scheibe (1892-1968) var sliparbas; han drev Broakulla Glasförädling och efter flytt till Jönköping Ljungarums Glasförädling. Även hans son Frank Reinhold Scheibe (1927-1986) ska ha drivit Ljungarums Glasförädling (informationen har lagts upp av ett barn till denne). Kanske finns det mer information om man skaffar inloggning, eller kontaktar uppgiftslämnaren.

  • #2
    Intressant, Ljungarums Glasförädling i all ära, men från vilka glasbruk brukade de "förädla" glas? Vasen ser ut att vara från 1940 - 1950 talet och komma från t ex Orrefors glasbruk, men även Kosta, Sea eller ...?

    Comment


    • #3
      Eva,
      Det är ju en intressant fråga, men jag vet tyvärr inte mer än det jag skrivit ovan (jag kan inget om glas och glasbruk). Brukade man transportera glas långa sträckor, eller tror du att de bör ha föredragit att handla från något glasbruk som låg nära?

      Vasen var som sagt en gåva 1947, och säkert nyköpt då.

      Comment

      Working...
      X