Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sked av pressad mässingsplåt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Sked av pressad mässingsplåt

    När kan den här skeden vara gjord - 1900-tal eller sent 1800-tal? Den är pressad av plåt, den smala delen av skaftet är 1,5 mm tjock och skedbladet max hälften av det. Ca 14 cm lång.

    Den är väl knappast svensk - var hade man den här typen av stämplar? Eftersom den inte verkar ha varit försilvrad eller förtent, så tror jag inte det är silverimiterande stämplar.

    Click image for larger version

Name:	sked_framsida.jpg
Views:	1
Size:	26,9 KB
ID:	692095

    Click image for larger version

Name:	sked_baksida.jpg
Views:	1
Size:	21,8 KB
ID:	692096

    Click image for larger version

Name:	sked_stämpel.jpg
Views:	1
Size:	32,2 KB
ID:	692097

  • #2
    En liknande sked i mässing och med flera stämplar visade jag här http://precisensan.com/antikforum/sh...Bestick/page22
    Ett "kugghjul" och de två "vingarna" verkar vara av samma formgivning.....

    Comment


    • #3
      Tack Lars,
      Intressant att ha något liknande att jämföra med! Stämpeln stjärna/kugghjul är kanske en alltför enkel symbol för att vara ovanlig, möjligen skulle bokstavskombinationen kunna ge något.

      Din sked verkar äldre än min, både i det jämntunna (?) utförandet och stämplarna som har nedsänkt bakgrund. Eftersom min har varierande tjocklek tror jag det krävdes en kraftigare press till den.

      Kring mitten på 1800-talet börjar en del gravörer annonsera att de utför "upphöjda och fördjupade stämplar", och det skedde nog en gradvis övergång till den nyare typen. Men skulle stämplarna imitera silver så valde man säkert den traditionella sorten - som på äkta silver. Jag misstänker att någon sorts pantografgravyr var inblandad i stämpeltillverkningen de sista decennierna på 1800-talet (de perfekt utförda finstilta stämplarna med lång text på ljusstakar etc tycker jag tyder på det), men har inte kunnat belägga det.

      Comment

      Working...
      X