Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: Pläterfabrikörer i Stockholm 1825-1840

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Kan ju passa på att skriva vad "Svenskt silversmide" har att berätta om Jacob Johansson Lenholm. Han var tydligen född 26 mars 1797 i Färentuna socken. 1817-1820 var han gesäll hos O. Hellbom, 1820-1823 hos J. G. Åkerman. 1827 blev han guldsmedsmästare. 14 september 1831 erhöll han Kunglig majestäts tillstånd att tillverka pläter. Tydligen uppsade han redan 18 december 1840 sitt burskap och upphörde med silversmide. Två sockerskålar och ett sockerskrin från 1830 av honom finns på Stockholms stadsmuseum, en bålskål i silver från 1836 finns på Julitta. Dessutom tillverkade han 1835 en brudkrona för Asby kyrka i Östergötland och 1838 en dopskål åt Jonsbergs kyrka, också i Östergötland.

Kan ju också vara intressant om någon har gott om tid över att hans bouppteckning från 1859 tydligen är bevarad.
    Senast redigerat av FBQ den 2019-06-07 klockan 19:23.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    ...som boende i närområdet kan jag läsa i Boo sockens historia att
    Lenholm var en av minst 15 ägare till Eriksvik under de första 60-åren,
    1797 och fram till 1859. 15/5 1842 inropade Lenholm gården på konkurs-
    auktionen efter en auditör Jakob Leonard Levin för 5.000 rdr. bko.
    Lenholm var ju då redan i en brant utförsbacke och avyttrade Eriksvik
    redan samma år till konsul Fr. Wilh. Wennberg för 7.000 rdr. bko.
    Lenholm gjorde alltså en förtjänst på affären men det hjälpte ju inte...
    Lustigt sammanträffande, har Du källforskat tillräckligt ?

Seniormedlem Anna-Carins avatar
    Reg.datum
    nov 2018
    FBQ,
    Tack för uppgifterna ur "Svenskt silversmide" - och påpekan om bouppteckningen, som jag alldeles hade glömt att kolla!

Att Lenholm slutade med silversmidet 1840 sammanfaller med att det var hans sista år som plätertillverkare enligt fabriksberättelserna. Möjligen hade affärerna drabbats av att han fått dåligt rykte efter hälerimisstankarna året innan. Sen verkar han ha varit inblandad i konkursförvaltning och försäljning av lantegendomar. 1842 skrivs det om att han och Lars Johan Hierta gått i borgen för en man som fått kontrakt på gaturenhållningen i Stockholm, Hierta försökte senare dra sig ur borgensåtagandet men det slutade med att han och Lenholm själva alltså blev gaturenhållningsentreprenörer.

Lenholms bouppteckning har nummer 1859/3:43. Han hade inga barn, men överlevs av änkan Catharina Henrietta Lundén (enligt en mantalsuppgift jag sett var hon född 1788). Ingen fast egendom, 50 Rdr bco kontant, 2 200 i osäkra fordringar, och inga skulder annat än begravningskostnader och pigans lön. Silver - 1 fickur, 6 matskedar, 12 teskedar, 1 såssked, 1 strösked och 1 tesil. Bohaget är högst måttligt - bl.a. 6 stolar, 3 bord, 1 soffa, 1 säng.

En ovanlig detalj är det finns ett inbördes testamente mellan lantbrukaren Lenholm, hans fru, och vaddfabriksidkerskan Johanna Wilhelmina Lengren född Cedergren. Lenholm förklarar som sin yttersta vilja att hans efterlämnade kontanta medel ska förräntas och räntan delas lika mellan de två kvinnorna. Utan att ha efterforskat det närmare, misstänker jag att vaddfabriksidkerskan är hustruns dotter från ett tidigare äktenskap, som flyttat hem till mor och styvfar efter att ha blivit änka - det skulle förklara varför inga av efternamnen stämmer överens. Ett ménage à trois verkar mindre troligt.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009

Otydlig...

Förlåt FBQ, det blev lite otydligt med inlägget om Din
    källforskning, inlägget från min sida var en lustifikation
    över att Lenholms födelseår 1797 och bouppteckning
    1859 sammanföll exakt med mina uppgifter avseende
    Eriksvik. Jag ifrågasätter således inte Dina uppgifter
    på något sätt.

Reg.datum
    nov 2018
    Det visade sig finnas en bouppteckning efter Müller också (1841/2:388).

Riksarkivets bildvisning funkar inte på min nuvarande dator, så jag skriver av. Bouppteckningen är upprättad 1841-10-08, "efter pläterfabrikören Carl Eduard Müller, som 45 år gammal, aflidit den 7 September innevarande år; till rättelse för hans Enka Anna Sophia Häggström och hans barn af ett förutgånget gifte med frånskiljda hustrun Fredrika Steffen, nemligen:
    1o Sonen Fredrik Wilhelm Eduard Müller, född den 12 October 1826,
    2o Sonen Gustaf Wilhelm Mauritz Müller, född den 17 Junij 1831, och
    3o Dottren Henrietta Amalia Müller, född den 15 Julii 1828"

Silver - 1 fickur, 1 cigarrmunstycke och 2 skjortknappar. Inget bohag nämns, så de hyrde nog möblerat. Det enda intressanta som räknas upp, tycker jag är en post under Diverse - "1 par messingsplåtar jemte diverse messingsbitar", 2 Rdr. Den sista resten efter ett yrkesliv som bör ha haft stor påverkan på Skultunas sortiment av plåtartiklar under en period.

Reg.datum
    nov 2018
    Prylsnubben,

Tack för förtydligandet, sammanträffandet med årtalen gick mig helt förbi! Jag var på vippen att skriva och fråga vem och vad du syftade på, men du hann före.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Prylsnubben, du behöver inte vara orolig eller be om ursäkt. Jag förstod faktiskt inte riktigt att det var mig det var riktat till då det var ett citat från Anna-Carin i inlägget.

Jag har upptäckt att vissa program, som bildvisningen från riksarkivet, samma sak med programmet Djvu som behövs om man skall titta på lantmäteriets historiska kartor inte alls fungerar med Google Crome, jag måste byta till Internet Explorer om det skall fungera. Det går att lägga in en länk i Google Crome, men om man skall öppna den måste man göra det i Internet Explorer. Vet inte hur det ser ut med andra sökmotorer.

Reg.datum
    nov 2018
    FBQ,
    Tack för tipset! I grunden är nog problemet att min dator börjar bli ganska gammal. Vi är på gång att byta ut den, men om inte det hjälper ska jag testa att använda Internet Explorer (jag använder IE så sällan att jag glömmer bort att det finns...).

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •