Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Kinesisk signering

Kinesisk signering

Hej
    Det här tror/hoppas jag är en signerad staty men jag har ingen aning om vad det står. Är det någon som kan läsa detta. Statyn är 65 cm hög och väger 19 kg.
    mvh
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Seniormedlem jonasguns avatar
    Reg.datum
    jan 2018
    Det är ett datum.

乾隆二年三月十八日?

Qianlong, andra året, tredje månaden, artonde dagen.
    Sista tecknet har jag svårt att se vad det skulle vara.

Andra året i Qianlong är 1737, men då skrev man inte så här, från vänster till höger, i Kina.
    Jag hittar inte heller vad datumet skulle kunna referera till.
    Jag tror att det skall vara 22 april, enligt kinesiska månkalendern.
    Senast redigerat av jonasgun den 2019-05-28 klockan 11:58.

Reg.datum
    jan 2018
    Apropå det sista tecknet, så verkar det vara väldigt ovanligt.

Jag skickade det till min kompis som bor i Kina, och frågade.
    Vare sig hon eller hennes vänner kunde lista ut vad det skall betyda.

Det skulle kunna vara en förvanskad version av tecknet 庆 för "firande". Alltså ett jubileum för det angivna datumet. Troligen är statyn gjord för att fira något som hände tidigt i Qianlongkejsarens regeringsperiod. Horizontell text som läses från vänster till höger som det är här infördes formellt i Kina 1956. Tidigare hade mest använts i vetenskapliga sammanhang. Statyn i sig ser ut att vara relativt nygjord. Kan vi få se den i sin helhet?

Reg.datum
    jan 2018
    Citat Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inlägg
    Det skulle kunna vara en förvanskad version av tecknet 庆 för "firande". Alltså ett jubileum för det angivna datumet. Troligen är statyn gjord för att fira något som hände tidigt i Qianlongkejsarens regeringsperiod. Horizontell text som läses från vänster till höger som det är här infördes formellt i Kina 1956. Tidigare hade mest använts i vetenskapliga sammanhang. Statyn i sig ser ut att vara relativt nygjord. Kan vi få se den i sin helhet?
    Det är ett bra förslag! 庆 infördes 1956, som en förenklad form av 慶. Vet att jag läste för ett tag sedan om att egna initiativ kring förenklade teckenformer uppmuntrades under kulturrevolutionen. Det här skulle kanske kunna vara ett sådant?

Citat Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inlägg
    Tack så hemskt mycket Jonas.
    Enligt uppgift skall den vara tillverkad 1950 så det stämmer nog det du kunnat utläsa.
    Däremot påstod man att den skulle vara signerad.? (vilket är ytters ovanligt att man gör)
    Här kommer bilder på helheten.Namn:  20190528_173415.jpg
Visningar: 25
Storlek:  147,9 KBBifogad fil 176835

Citat Ursprungligen postat av s-o Visa inlägg
    Tack så hemskt mycket Jonas.
    Enligt uppgift skall den vara tillverkad 1950 så det stämmer nog det du kunnat utläsa.
    Däremot påstod man att den skulle vara signerad.? (vilket är ytters ovanligt att man gör)
    Här kommer bilder på helheten.Namn:  20190528_173415.jpg
Visningar: 25
Storlek:  147,9 KBBifogad fil 176835
    Här kommer ett bättre foto på det sista tecknet.
    Dröjde en stund för personen som äger statyn har ingen dator....
    mvh
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Reg.datum
    jan 2018
    Hmhm. 施 alltså. Lite osäker på vad det skall betyda i det här sammanhanget. Ungefär ”etablerad” tror jag passar bäst. Eller?

Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    Hmhm. 施 alltså. Lite osäker på vad det skall betyda i det här sammanhanget. Ungefär ”etablerad” tror jag passar bäst. Eller?
    Tack så mycket Jonas
    Du är bäst
    Tråkigt att den inte var signerad men den info som du lämnat gör att man förstår att det är en händelse i historien som gjort att man lagt ner så mycket arbete på den här statyn. Det är ett mästerverk utan några som helst defekter. Proportionerna stämmer också väldigt bra.
    Letar febrilt efter en Buddhistisk staty med signering av skaparen men det verkar vara svårt.
    mvh

Reg.datum
    jan 2018
    Citat Ursprungligen postat av s-o Visa inlägg
    Tack så mycket Jonas
    Du är bäst
    Tråkigt att den inte var signerad men den info som du lämnat gör att man förstår att det är en händelse i historien som gjort att man lagt ner så mycket arbete på den här statyn. Det är ett mästerverk utan några som helst defekter. Proportionerna stämmer också väldigt bra.
    Letar febrilt efter en Buddhistisk staty med signering av skaparen men det verkar vara svårt.
    mvh
    Nu har inte jag stenkoll på buddhismen, men religiös konst generellt brukar väl inte vara signerad?
    Borde inte sådan konst stå över personen?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •