Sidan 1 av 4 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 32

Ämne: Boris Stojkov

Seniormedlem Kolmårdstrollets avatar
    Reg.datum
    okt 2005

Boris Stojkov

En jobbarkompis har en fråga om en figurin från Gustavsberg. Den är gjord av Bengt Berglund. Hon (Maria) vill veta när den är gjord och vad den kan vara värd och allt annat ´som kan vara av intresse Figurinen är c:a 10 cm hög och signerad Boris 1.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Tror att denna är samtida med Berglunds "Rosettsten" som producerades i slutet av 1960-talet. Har inte sett denna fågelvariant tidigare.
    "Rosettstenarna" och "Kultstenarna" var tänkta som brevpressar.

Mer om Berglund och kultstenarna här:
    http://www.precisensan.com/antikforu...ad.php?t=12465
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Seniormedlem Kolmårdstrollets avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Glömde tacka för svaret. Utskrivet och överlämnat till Maria som givetsvis också tackar.. Nu går jag hem igen.(Jag går till jobbet och lånar dator när jag inte jobbar.)

Jag har för mej att var Boris Stojkov (res för felstavning av efternamnet) som hade gjort den eller har jag helt fel i mina anteckningar?

Shoppoholic Tingelings avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Citat Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
    Jag har för mej att var Boris Stojkov (res för felstavning av efternamnet) som hade gjort den eller har jag helt fel i mina anteckningar?
    Även jag har det i mina anteckning! Min man är ett fan av Stojkovs verk som han har gjort i egen verkstad, han har hittat 3 stycken hitills.(alla lika hemska men han gillar dem)

Hmm. Stojkov? Aldrig hört talas om. Var han verksam vid Gustavsberg?

Här är en länk till den snarlika rosettstenen:
    http://www.form1900.se/detail.asp?ref=732
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Här attributeras en "Boris 4" till Berglund:
    http://www.form1900.se/detail.asp?ref=732
    Konfucius

Reg.datum
    aug 2005
    Kanske skulle göra ett förtydligande, designen är Berglunds men Stojkov gjorde dem på Gustavsberg.

Citat Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
    Kanske skulle göra ett förtydligande, designen är Berglunds men Stojkov gjorde dem på Gustavsberg.
    Nu förstår jag inte riktigt.
    Konfucius

Reg.datum
    aug 2005
    Tydligen inget bra förtydligande! Stojkov arbetade åt Berglund och gjorde dessa figurer precis som Kåge och Lindberg hade sina speciella arbetare.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •