Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oljemålning 1800-tal

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Oljemålning 1800-tal

    Oljemålning på kartong.

    Hittade den här på loppis idag. Lite skadad och smutsig, men gillade måleriet och den har ju lite ålder. Verkar daterad 11/5-75 och 1875 känns rimligt. Kan dock inte alls läsa signaturen (om det nu är signatur och inte motiv). Skall se om jag kan göra rent den och se om det går att se bättre, men tänkte jag kunde chansa här innan om någon kan utläsa något.

    Säljaren här trodde att motivet kunde vara runt Lojsta men jag tror inte alls att det är Gotland. Jag tror mer på mellansverige någonstans - Mälardalen eller Upplandskusten.
    Click image for larger version

Name:	20190518_160054.jpg
Views:	1
Size:	99,2 KB
ID:	691960Click image for larger version

Name:	20190518_160212.jpg
Views:	1
Size:	125,2 KB
ID:	691961

    Asch, upp och ned som vanligt..

  • #2
    Upp och ner??????

    Hallå FBQ,
    Söt målning. Vem som är konstnär(innan) vet jag ej men nog kan man läsa I ???? WALD.
    Och min näsa förnimmer en doft från norra Tyskland men det kan naturligtvis vara Höga
    Kusten. Den lilla roddbåten känns inte svensk. Grattis.
    So long
    Kim

    Comment


    • #3
      Losjta?????

      Tillägg. Lojsta är inte uteslutit.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Jag tror inte riktigt på Lojsta. Det finns likheter med Lojstaområdet men det har nog snarare att göra med att där finns djupa sjöar med klipphällar som stupar brant ned i vattnet och mycket postglaciala avlagringar som gör kalkhalten lägre än på många andra håll på Gotland.

        Men sådan hälla finns ju i Mälardalen också. Sedan är sjöarna där små, och tycker inte alls standen här stämmer. Båtarna här verkar vara några slags snipor, du är nog bättre på båttyper än vad jag är. Det är alla fall kölbåtar så det borde ju inte vara en alltför futtig sjö. Man har ju också byggt en ganska rejäl brygga. Det står ju en säckkärra på bryggan och den närmaste båten är lastad med säckar.

        Generiska alplandskap med sjöar brukar ju vara högstsa mode vid den här tiden, inte nödvändigtvis med någon verklig förlaga. Men tycker det här faktiskt ser ut att vara ett verkligt motiv. Det saknas några riktigt höga berg i bakgrunden. Svårt att avgöra hur noga målaren återgett skogen, det är granar och tallar som utgör största delen av skogen. I kanten finns en del växtlighet som kanske snarare skall återge lövträd men det är svårt att identifiera något trädslag.

        Comment


        • #5
          Jag ser nu att närbilden delvis klipps av, så inte hela texten kom med. Jag har tyckt att texten innan datumet kunnat läsas Carl eller Lars, men ser att C:et eller L:et troligen är ett mörkare målningsstreck på duken. Det ser ut som det är två delar som båda börjar på A. Tycker också det liknar ell förkortningsstreck under de sista bostäverna, skulle kunna vara Arn

          Comment


          • #6
            Jag vänder på bilderna.

            Click image for larger version

Name:	tmp1.jpg
Views:	1
Size:	110,4 KB
ID:	571025

            Click image for larger version

Name:	tmp2.jpg
Views:	1
Size:	123,0 KB
ID:	571026

            Comment

            Working...
            X