Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med stämplar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med stämplar

    Hej

    Nån som kan hjälpa mig med silverstämplar.
    Bifogade filer

  • #2
    Import 1905. Få se om någon av silverexpert kan svara på varifrån. Undrar om jag inte skulle gissa på Norge.

    Comment


    • #3
      Hej FBQ, jag trodde att det var tvärtom, när kattfoten är i en "trepassformad" ( trebågad ) sköld, så är föremålet svenskt, men när formen är oval, så är föremålet importerat. Kan också tycka att stämpeln till höger om kontrollstämpeln C7 = 1905, påminner om det svenska ortsmärket för Stockholm.
      Last edited by e_v_a; 2019-05-12, 22:42.

      Comment


      • #4
        Den ovala importstämpeln införs 1912, innan dess stämplas import med kattfoten.

        Jo, nog är det Stockholms stadsstämpel som finns där och det är som sagt troligen en svensk årsstämpel. Borde ju finnas en importör där också om den går att läsa. Stämpeln 830 S och den femhörniga stämpeln är däremot inte svenska.
        Last edited by FBQ; 2019-05-13, 10:18.

        Comment


        • #5
          Ja 1912, det har du förstås rätt i, men jag har också haft tyska silverföremål, som också har varit stämplade "830S". Kan den femhörniga stämpeln ha hamnat på snedden?

          Comment


          • #6
            Jag är inte alls bra på utländska stämplar. Den han mycket väl vara tysk. Tyckte lite att den femhörniga stämpeln liknade Österrike-Ungern, men vet inte alls om de brukat 830 S-stämpel där.

            Comment

            Working...
            X