Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höganäs stengods 742 2..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Höganäs stengods 742 2..

    Är det någon som har koll på vad detta är för någon serie/kollektion? Stämpel "Höganäs stengods 742 2". Kan inte hitta den någonstans på nätet!

    Click image for larger version

Name:	IMG_2659.jpg
Views:	1
Size:	152,3 KB
ID:	691925Click image for larger version

Name:	IMG_2660.jpg
Views:	1
Size:	146,6 KB
ID:	691926

  • #2
    Hej Jonte!

    Din vas är från Andersson och Johansson-tiden, stämpeln och stilen indikerar 50-tal.
    742 är artikelnumret, och 2 står för storleken.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
      Hej Jonte!

      Din vas är från Andersson och Johansson-tiden, stämpeln och stilen indikerar 50-tal.
      742 är artikelnumret, och 2 står för storleken.
      Strålande! Tack för snabbt svar. Vet du om det finns det något ekonomisk värde i den?

      Comment


      • #5
        Nej, det stämmer. Andersson och Johansson bytte namn till Höganäs keramik.
        Men var kom Höganäsbolaget in i bilden?

        Comment


        • #6
          Ursprungligen postat av jonteandersson Visa inlägg
          Strålande! Tack för snabbt svar. Vet du om det finns det något ekonomisk värde i den?
          Ingen aning. A&J brukar inte vara nämnvärt dyrt.

          Comment


          • #7
            Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
            Nej, det stämmer. Andersson och Johansson bytte namn till Höganäs keramik.
            Men var kom Höganäsbolaget in i bilden?
            Frågeställaren jonteandersson skriver "bara" Höganäs och då tror jag att 99% av alla
            menar Höganäsbolaget och inte Höganäs Keramik. Bara vi nördar skiljer mellan de olika
            keramikföretagen i Höganäs.

            Comment


            • #8
              Ah! Då är jag med.

              Comment


              • #9
                Ja, jag upplever annars att det blivit allt vanligare att folk talar om Andersson & Johansson som Höganäs och inte gör någon större skillnad.

                Comment


                • #10
                  Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                  Ja, jag upplever annars att det blivit allt vanligare att folk talar om Andersson & Johansson som Höganäs och inte gör någon större skillnad.
                  Jag som är född på 80-talet, och uppväxt i Skåne, tänker Höganäs keramik (dvs A&J) när jag hör Höganäs. Vi åkte till deras fabriksförsäljning på somrarna och köpte billigt hushållsgods av andrasortering.

                  Comment


                  • #11
                    Kanske är det en generarionfråga. Nu är jag ju född i början av 1970-talet och det vi hade hemma i köket var ju Andersson & Johansson "Old Höganäs", men det man tänkte på som Höganäs var ju först och främst de gamla stengodskrukorna som man hade att sätta blommor i.

                    Comment


                    • #12
                      ..........å ja är född 1950 med saltglaserade stengodskrukor från Höganäsbolaget.

                      Comment


                      • #13
                        Ursprungligen postat av jonteandersson Visa inlägg
                        Vet du om det finns det något ekonomisk värde i den?
                        De äldre stengodsvaserna brukar värderas lite högre än lergodset.

                        Det är svårt att hitta bra information om AJ men så här resonerar jag kring vasen:
                        AJ hette från början "Andersson & Johanssons Lergodsfabrik" och i den första lilla fabriken
                        tillverkades mest lergods. När AJ flyttade till nya lokaler på 40 talet så blev det lite mer stengods.
                        Därmed borde vasen vara tillverkad mellan 1943 (flytten) och 1958 då det kom en ny stämpel.

                        Det finns stengods från den första fabriken men det var mest enstaka föremål som brändes i bolagets ugnar.

                        Comment


                        • #14
                          Det finns en utmärkt tråd om A&J med många exempel på dess
                          tidiga stengodsproduktion, inspirerad av "stengodsets fader" i
                          Sverige Patrik Nordström, för den som är intresserad av den
                          tidiga högklassiga produktionen hos A&J.
                          Jag har redan länkat till den tidigare i tråden, f.ö. tror jag att
                          många lite nyare medlemmar på PES har mycket att hämta
                          på de gamla dokumentationstrådarna. Många frågar bara men
                          efterforskar inte svaren själva i tillräcklig utsträckning.

                          Comment


                          • #15
                            De gamla dokumentationtrådarna har mycket bra information det håller jag med om. Jag ser fram emot att trådarna kompletteras med nya inlägg och nya uppgifter. Så att kunskapen växer...

                            Comment

                            Working...
                            X