Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mystisk träask med mekanik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Mystisk träask med mekanik

    Någon som vet hur man använder denna ask och till vad. Tror den är till cigaretter möjligen. Bilderna roterar tyvärr när jag laddar upp dem så det blev bara två.
    Bifogade filer

  • #2
    en bild till

    tredje bild
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Träask med mystisk funktion

      Någon som har en ide?
      Om denna ask är till cigaretter verkar det för mej vara för avancerat att bara förvara cigaretterna i den. Ett elegant sätt att bjuda på ett rök kanske? Skulle man rulla cigaretterna i denna verkar det allt för krångligt. Om man lyfter på locket kommer locket upp halvvägs men sen är det stop och det går att kika in asken genom att dra ena halvan av locket åt sidan som det syns i bilderna. Vad har man asken till? Någon som äger en sådan här mystisk ask?? Jag får kanske investera i ett paket cigaretter och testa om det går att förstå sej på mekaniken.

      Comment


      • #4
        Den är för cigaretter. Poppis särskilt från 1930-talet och några decennier framöver med ciharettaskar som matade fram enskilda bjudcigatetter. Mest kända är väl turistsouvernirerna med en åsna som matar ut cigatetter ur rumpam men jag tror det här är den vanligaste modellen.
        Har ingen själv, asken skall vara full och en cigarett skall trilla ned i skåran och åka ut genom hålet när locket dras upp. Man delar locket när man fyller på den. Kan inte se om den är komplett.

        Comment


        • #5
          Tack FBQ för ditt svar. Jag har haft denna ask i många år och funderat flera gånger på funktionen men inte provat nån gång. Har aldrig sett en liknande varken före eller senare och den har legat i hyllan säkert tio år nu. Det var "gilla" från första ögonkastet om jag säger så och den fick följa med mej hem från en secondhand butik.

          Comment

          Working...
          X