Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rörstrands "JAPAN"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Rörstrands "JAPAN"

    Hur bär man sig åt för att få reda på hur många olika "artiklar" som ingår i serien "JAPAN"?
    Jag har fortsatt att samla efter mamma och mormor och har utöver traditionellt porslin äggkoppar, ljusstakar, blomvaser, ytterkrukor och potta. För några år sedan hittade jag en lampskärm och en uppsättning små mocca koppar i en antikhandel i Köpenhamn. Således finns det koppar i 4 olika storlekar, Chokladkopp, Tekopp, Kaffekopp, och en liten variant typ mocca.
    Nu är frågan vad finns det mer? Fågelbad?, Baktråg? Rökbord? Spottkopp?
    Jag har varit i kontakt med rörstrands museum utan att få något säkert besked. Jag har samlat och köpt litteratur och gamla priskuranter men de innehåller olika information beroende på årtal, så det är svårt att få ett helhetsbegrepp. Dessutom undrar jag om någon har sett eller vet om det gjordes en platta/Underlägg till Cabareten.

    Om någon samlare har kännedom om serien hör vänligen av er med tips.

    MVH
    Kronan65

  • #3
    Japaner...japaner... japaner

    Hallå Kronan, Välkommen till PES förunderliga värld. Har tyvärr inget bra svar, kanske en ledtråd:
    Fråga: Ett år i Sverige - Sidan 17 - Precis en sån
    precisensan.com › ... › Keramik & Porslin › Rörstrand
    17 apr. 2018 - Hallå alla samlare, Kul forum det här. Undrar om någon vet hur många motiv/bilder det finns i servisen Ett år i Sverige (Forsell)?
    Googla på den, Japan och Ett År i Sverige var ju ganska samtida och jag vill minnas att ett litet bord fastnat på tråden.
    (Hittar inte tråden via PES urusla sökmotor).

    En storsamlare av Japan hette Göran Tull (en mycket god vän) och i samband med arbetet med en samlarbok gick jag genom hans rika samling och kan inte nu påminna mig några udda prylar. Göran lirar golf bland molnen, som han brukade säga, och vad som hände med samlingen vet jag inte. Kan förmedla kontakten med hans fru om du så önskar.

    So long
    Kim

    PS. Lägg gärna in några bilder på udda föremål.

    Comment

    Working...
    X