Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kinesisk symbol & kinesiskt märke

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kinesisk symbol & kinesiskt märke

    Hej
    Någon som är duktig att tyda kinesiska märken & symboler.
    Symbolen sitter upptill och märket är som vanligt i botten.
    Det är ett kinesisk rökelsekar
    mvh
    Bifogade filer

  • #2
    I botten står ”Da Ming Xuan De” (Xuande-perioden i Ming-dynastin). Men så gammal är den tyvärr inte.

    Jag är osäker på vilken symbol du menar annars. Jag tror att dekoren skall föreställa stiliserade rökslingor. Är det dem du menar?

    Comment


    • #3
      tror du ikke det er indisk?

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
        tror du ikke det er indisk?
        Det brukar heta att de är från Tibet, men den här är ny och kan mycket väl vara gjord i Kina.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
          I botten står ”Da Ming Xuan De” (Xuande-perioden i Ming-dynastin). Men så gammal är den tyvärr inte.

          Jag är osäker på vilken symbol du menar annars. Jag tror att dekoren skall föreställa stiliserade rökslingor. Är det dem du menar?
          Ja det är dekoren.....trodde det var ett kinesiskt tecken av något slag.
          Har köpt den privat av en samlare i Tyskland. Han har ägt den i 27 år och den är inköpt i Tibet. Det är allt jag vet.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
            Det brukar heta att de är från Tibet, men den här är ny och kan mycket väl vara gjord i Kina.
            Tack, Jonas....skall bolla över detta till min tyske vän så får vi se vad han säger.

            Comment


            • #7
              elefanterne skriger indien til mig.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av s-o Visa inlägg
                Tack, Jonas....skall bolla över detta till min tyske vän så får vi se vad han säger.
                Jag var nog lite slarvig när jag skrev "ny".
                Den kan absolut vara gjord i början av 90-talet också, om han nu har haft den i 27 år.
                Men jag har svårt att tro att den skulle vara gjord innan 70-talet i alla fall.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
                  Jag var nog lite slarvig när jag skrev "ny".
                  Den kan absolut vara gjord i början av 90-talet också, om han nu har haft den i 27 år.
                  Men jag har svårt att tro att den skulle vara gjord innan 70-talet i alla fall.
                  Du har nog helt rätt.

                  Comment

                  Working...
                  X