Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten pistol ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Liten pistol ?

    Fick den här av en gammal bekant till mina föräldrar i början av 50 talet och den påstods vara Rysk.
    Den har nu legat glömd och skräpat i en låda under alla år och vid en städning hittade jag den igen, men vad kan det vara för något, är den från Ryssland till exempel och hur gammal kan den vara ?
    Click image for larger version

Name:	thumbnail_20190322_082746.jpg
Views:	1
Size:	56,2 KB
ID:	691614Click image for larger version

Name:	thumbnail_20190322_082522.jpg
Views:	1
Size:	46,0 KB
ID:	691616
    Bifogade filer

  • #2
    Egentligen inte mitt område, men U + krona skall vara en tysk kontollmärkning. Pistolen är ju en enkel billig självförsvarspistol, av modell sent 1800-tal, har dock hört att liknande har tillverkats en god bit in på 1900-talet.

    Comment


    • #3
      Som sagt pistolen är tysk. Det är mest är det en marknadsartikel, mer än någonting som är gjort för att fylla ett visst behov. Typ: "Pojlkar" har alltid gillat sådana här pang-pang-mojänger. Om pipan är genomborrad fullt ut kan det vara en sak från 1900-talet första halva. Ammunitionen var en ca 6mm Flobert patron d v s i stort sett ett ollonskott med en rundkula i bly. Denna modell levde vidare här i Sverige som sk "skrämskottspistol" avsedd för projektillösa ollonskott. Den fanns t ex i postorderhandeln mm fram under andra halvan av 1900-talet. Jag har haft några dylika i olika stadier av förfall. På slutet gjordes pipan så smal att den inte skulle gå att borra upp.

      Comment


      • #4
        Ok, då vet jag, tack för svar.

        Comment

        Working...
        X