Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Två gamla fotoramar men vad är materialet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Två gamla fotoramar men vad är materialet

    Har två stycken gamla fotoramar antagligen från 1800 talet ? Men vad är materialet månne på framsidan färgen är också ganska speciell någon som vet mera om dessa..tacksam om det finns någon som vet ens något..Click image for larger version

Name:	DSC_0356.jpg
Views:	1
Size:	65,2 KB
ID:	691603Click image for larger version

Name:	DSC_0357.jpg
Views:	1
Size:	57,8 KB
ID:	691604Click image for larger version

Name:	DSC_0360.jpg
Views:	1
Size:	52,1 KB
ID:	691605

  • #2
    Omöjligt att vara säker utifrån bilderna, men det skulle kunna vara pressad pergament. Ganska vanligt alldeles runt år 1900.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inlägg
      Omöjligt att vara säker utifrån bilderna, men det skulle kunna vara pressad pergament. Ganska vanligt alldeles runt år 1900.
      hmm känns lite som plast el dylikt ... kan pressad pergament vara så hård ? men tack för den möjligheten..
      Last edited by Aave; 2019-03-21, 14:19.

      Comment


      • #4
        Nu vet jag inte om det är pergament, men jag vet att gammalt pergament är hårt och sprött.

        Comment


        • #5
          Är det inte mässingsplåt då? Daguerrotypier har ofta pressade guldramar eller sådana i mässingsplåt. Har annars några snarlika i förtennt bleckplåt. Fotografierna är 1860-tal, jag kan inte riktigt bedöma åldern på ramarna men de är nog inte så sena som 1900, skulle säga 1860- eller 1870-tal.

          Såg nu baksidan på ena bilden, den är yngre, 1870-tal.

          Comment


          • #6
            Som sagt, omöjligt att säga något säkert utifrån bilderna. Utifrån sprickornas placering och form så tycker jag att det ser ut som ett ursprungligen elastiskt material som har torkat, spruckit och deformerats. Pergament blir som sagt hårt när det åldras. Men det finns många möjligheter, olika slags plåt som föreslagits och många olika slags massor. Tror inte på någon modern plast, men någon sorts fibermassa med lim eller kolväten är inte omöjligt.

            Comment


            • #7
              Ebonit stämmer ju tidsmässig. Just den här färgen har jag dock aldrig sett. Och materialet ser ut att vara tunnt, tunnare än vad man borde kunna göra ebonit.

              Comment


              • #8
                ....eller celluoid kanske ?
                Det är ju inte så ovanligt med religiösa "tavlor"
                i dylikt celluoidliknande torkat sprött material.
                Last edited by prylsnubben; 2019-03-21, 21:33.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  ....eller celluoid kanske ?
                  Det är ju inte så ovanligt med religiösa "tavlor"
                  i dylikt celluoidliknande torkat sprött material.
                  intressanta svar faktiskt kan det möjligen vara dylikt som denna bild antyder ? Click image for larger version

Name:	bild.jpg
Views:	1
Size:	95,3 KB
ID:	570673

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                    Ebonit stämmer ju tidsmässig. Just den här färgen har jag dock aldrig sett. Och materialet ser ut att vara tunnt, tunnare än vad man borde kunna göra ebonit.
                    materialet är ganska tunnt faktiskt..färgen visserligen är den som förbryllar mest..

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                      Är det inte mässingsplåt då? Daguerrotypier har ofta pressade guldramar eller sådana i mässingsplåt. Har annars några snarlika i förtennt bleckplåt. Fotografierna är 1860-tal, jag kan inte riktigt bedöma åldern på ramarna men de är nog inte så sena som 1900, skulle säga 1860- eller 1870-tal.

                      Såg nu baksidan på ena bilden, den är yngre, 1870-tal.

                      Har en daguerotyp ram faktiskt men den är som en liten bok och sedan en glasram som då tycks ha pressad mässingplåt..åldersinriktningen intressant tack också för detta bifogar här ett foto av ramen med mässingsplåtClick image for larger version

Name:	DSC_0346.jpg
Views:	1
Size:	54,5 KB
ID:	570674Click image for larger version

Name:	DSC_0344.jpg
Views:	1
Size:	42,8 KB
ID:	570675

                      Comment


                      • #12
                        nu hittade jag en liknande

                        nu hittade jag en liknande på Ebay


                        celluloid är denna...tack massor för alla bidrag,
                        igen blev man lite grann visare
                        Last edited by Aave; 2019-03-26, 14:51.

                        Comment

                        Working...
                        X