Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ID-hjälp, keramik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    Din skål (茶碗 "Cha Wan" betyder helt enkelt te-skål) har en väldigt traditionell, i grunden kinesisk, form, som var "på modet" fram till femtonhundratalet ungefär, då (lite förenklat) teceremonimästaren Sen no Rikyū (千利休) införde en mer "rustik" stil på teskålar, inspirerat av det buddhistiska begreppet "Wabi Sabi". De skålar som syns i videon skulle jag säga är mestadels moderna tolkningar och vidareutvecklingar av den stilen.

    Stilen på din skål kallas Jian eller Tenmoku/Temmoku, och det kan du läsa mer om här.


    Din skål är absolut handgjord, och framförallt har den en väldigt vacker, subtil glasyr. Att få glasyren att stelna i droppar, så som man ser nere vid foten, är väldigt svårt! Om du skulle prova att vispa upp matcha i den, skulle du troligen också uppleva att den är väldigt lätt och funktionell att använda.

    Jag tycker att det är väldigt roligt med sådant här "detektivarbete", framförallt när det rör sig om teskålar, och skall absolut skriva mer här om jag snubblar över något!

    Hej igen!

    Nu har en värderingsman tittat på skålen, men jag tycker inte att det gav så mycket mer än vad du redan har berättat, Jonas. Och vad tror du om Iga-stil? När jag läser om det på nätet så får jag inte riktigt ihop det med min skål.

    Description
    A Japanese pottery chawan of rounded, cylindrical form, the Iga-style body with various feldspathic inclusions, covered in a flocculent orange-brown glaze falling short of the footrim with pendant globules, the body bears an impressed mark.

    Date
    Mid to late 20th century.

    Comment


    • #17
      Nej, det där sade ju tyvärr inte så mycket.

      Iga-keramik trodde jag inte använde glasyrer, mer än den reaktion man får från askan vid bränning. Det skulle vara spännande att höra hur din expert har resonerat där!

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
        Nej, det där sade ju tyvärr inte så mycket.

        Iga-keramik trodde jag inte använde glasyrer, mer än den reaktion man får från askan vid bränning. Det skulle vara spännande att höra hur din expert har resonerat där!
        Precis - det var framförallt det med glasyren som gjorde att jag inte tyckte att det stämde med Iga. I och för sig skulle man ju kunna tolka det som att experten menar att skålen har samma form [men inte teknik] som Iga, men de bilder jag såg på Iga tyckte jag inte riktigt bekräftade den tesen. Då tycker jag att likheterna är större med Jian, som du föreslog.

        Comment


        • #19
          Skålens form är en vanlig form för teskålar, och vad jag vet så finns det ingen speciell ”Iga-form” heller. Jag tycker att det låter märkligt.

          Comment


          • #20
            Nästan halvtannat år senare, så ser jag en skål med samma märkning till salu, komplett med den i sammanhanget viktiga texten ”Tillskriven Kennet Williamsson”. Jag skrev till Kennet igår, och fick idag bekräftat att han använde den här märkningen på 70-talet. Så det var alls ingen japansk skål! Men likväl fantastiskt vacker!
            Last edited by jonasgun; 2020-10-06, 11:14.

            Comment


            • #21
              I tidskriften Hemslöjd 2018 nr 3 har Malin Vessby (text) och Stellan Herner (foto) gjort ett långt reportage om Kennet Williamsson (f.1951) och hans verksamhet som keramiker. Och hans läromästere som Viotti, Husberg, Hydman och Valien.
              Bifogade filer
              Last edited by Lars M; 2020-10-06, 19:07.

              Comment


              • #22
                Just det, det läste jag då. Trevligt reportage vill jag minnas.

                Comment

                Working...
                X