Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ID-hjälp, keramik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: ID-hjälp, keramik

    Hejsan!

    Känner någon igen den här keramikstämpeln? Tacksam för alla tips!

    Click image for larger version

Name:	DSC_8051.jpg
Views:	1
Size:	57,2 KB
ID:	691505

  • #2
    Skulle du kunna posta en bild på hela föremålet?
    Det ser ut att vara tenmoku-glasyr?

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
      Skulle du kunna posta en bild på hela föremålet?
      Det ser ut att vara tenmoku-glasyr?
      Här kommer en bild på hela föremålet. Det är en ytterst oansenlig liten skål, blott 7 cm hög och 10 cm i diameter.

      Click image for larger version

Name:	DSC_8054.jpg
Views:	1
Size:	44,2 KB
ID:	570561

      Comment


      • #4
        Det ser ut att kunna vara en chawan, en teskål för japanskt matcha-te.
        Kan det stämma att den är cirka 11-13 cm i diameter längst upp?

        Inte alls oansenlig, utan tvärtom väldigt vacker tycker jag!

        Det är inte omöjligt att den är japansk, men den skulle även kunna vara gjord i Europa.
        Skulle du kunna ta lite fler bilder? Framförallt på fotringen.

        Om du vill jämföra med liknande skålar, så kan du prova att söka på "tenmoku chawan" på google.

        EDIT: Jag läste slarvigt, och såg att du hade skrivit måtten redan.
        Kanske lite för liten för en chawan, men inte omöjligt. Men det ökar sannolikheten för att den är gjord i Europa.
        Får jag fråga var den kommer ifrån?

        Comment


        • #5
          Om den är japansk, så är märkningen 川 ("kawa" eller "gawa", betyder "flod"), som i så fall antagligen är en del av ett namn.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
            Det ser ut att kunna vara en chawan, en teskål för japanskt matcha-te.
            Kan det stämma att den är cirka 11-13 cm i diameter längst upp?

            Inte alls oansenlig, utan tvärtom väldigt vacker tycker jag!

            Det är inte omöjligt att den är japansk, men den skulle även kunna vara gjord i Europa.
            Skulle du kunna ta lite fler bilder? Framförallt på fotringen.

            Om du vill jämföra med liknande skålar, så kan du prova att söka på "tenmoku chawan" på google.

            EDIT: Jag läste slarvigt, och såg att du hade skrivit måtten redan.
            Kanske lite för liten för en chawan, men inte omöjligt. Men det ökar sannolikheten för att den är gjord i Europa.
            Får jag fråga var den kommer ifrån?
            Ojsan! Vad spännande det här blev!

            Det var mammas skål för knappnålar. Mer än så vet jag inte, och dessvärre har jag inte längre möjlighet att fråga henne. Jag ska höra med mina syskon om de har några minnen av när, var och hur den här skålen kan ha kommit i vår ägo, men jag tror inte att det kommer att leda så långt.

            Här kommer ytterligare några bilder. Passar också på att tacka dig för ditt engagemang! Jag var på vippen att kasta skålen i loppiskartongen, så du kanske har räddat en klenod!

            Click image for larger version

Name:	DSC_8060.jpg
Views:	1
Size:	84,6 KB
ID:	570562

            Click image for larger version

Name:	DSC_8066.jpg
Views:	1
Size:	47,8 KB
ID:	570563

            Click image for larger version

Name:	DSC_8067.jpg
Views:	1
Size:	42,7 KB
ID:	570564

            Comment


            • #7
              Ja, den ser väldigt "rätt" ut. Både leran, formen och glasyren.

              Jag har en teskål med ungefär samma mått som den här skålen, och även om den är liten så är den fullt funktionell! Om den inte är gjord i Japan, så är den åtminstone gjord av någon som vet vad den sysslar med.

              Använder du Facebook? Det finns en internationell grupp där som heter "Japanese Decorative Arts Forum" - där tror jag att du skulle kunna få hjälp med stämpeln också. De släpper in nya medlemmar på måndagar. Om du inte vill bli medlem där, så skulle jag kunna fråga om din skål, med ditt tillstånd då så klart.

              Vilken spännande historia! Undrar var din mamma kan ha fått den ifrån. Vet du ungefär hur länge den har funnits hos din familj?
              Last edited by jonasgun; 2019-03-15, 16:49.

              Comment


              • #8
                Här är en informativ video på engelska, om du har en halvtimme över.

                When it comes to the formal practice of Chanoyu (Tea Ceremony) there is more to the making of a good Chawan than initially meets the eye. We'll discuss basic...

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
                  Ja, den ser väldigt "rätt" ut. Både leran, formen och glasyren.

                  Jag har en teskål med ungefär samma mått som den här skålen, och även om den är liten så är den fullt funktionell! Om den inte är gjord i Japan, så är den åtminstone gjord av någon som vet vad den sysslar med.

                  Använder du Facebook? Det finns en internationell grupp där som heter "Japanese Decorative Arts Forum" - där tror jag att du skulle kunna få hjälp med stämpeln också. De släpper in nya medlemmar på måndagar. Om du inte vill bli medlem där, så skulle jag kunna fråga om din skål, med ditt tillstånd då så klart.

                  Vilken spännande historia! Undrar var din mamma kan ha fått den ifrån. Vet du ungefär hur länge den har funnits hos din familj?
                  Ja, det här har blivit något av ett mysterium för mig också. Förstår inte varför hon hade en japansk tekopp. En hemlig last som hon aldrig erkände? Förmodligen är det så simpelt att hon köpte den på någon loppis, eller så hade far med den hem från någon av sina många affärsresor.

                  Tack för videotipset. Ska kolla den!

                  Comment


                  • #10
                    Ja, väldigt spännande!

                    Hör av dig om du vill ha min assistans att fråga vidare om den!

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
                      Ja, väldigt spännande!

                      Hör av dig om du vill ha min assistans att fråga vidare om den!
                      Jag är inte på Facebook, så jag skulle vara väldigt tacksam om du ville höra dig för på det forumet! Vill du att jag ska skicka originalbilderna i ett mail?

                      Comment


                      • #12
                        Nej, jag tror att det räcker med bilderna du har postat här! Jag skriver här när jag har fått svar!

                        Comment


                        • #13
                          Hej!

                          Ja, det här var ett mysterium. Ingen i den japanska gruppen visste vad det här skulle kunna vara, men det var flera som tyckte om den, och de höll med om 1) Japansk 2) Teskål 3) Tenmoku-glasyr 4) Signaturen 川 ”Kawa” (Flod). Det är många duktiga i den gruppen - samlare, professorer och temästare, men ingen har kunnat placera din skål än.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
                            Hej!

                            Ja, det här var ett mysterium. Ingen i den japanska gruppen visste vad det här skulle kunna vara, men det var flera som tyckte om den, och de höll med om 1) Japansk 2) Teskål 3) Tenmoku-glasyr 4) Signaturen 川 ”Kawa” (Flod). Det är många duktiga i den gruppen - samlare, professorer och temästare, men ingen har kunnat placera din skål än.
                            Det var som katten! Jag har aldrig reflekterat över den, utan alltid trott att det väl "bara" var något från Höganäs... Nu har jag blivit riktigt betuttad i den!

                            Jag tittade på videon som du tipsade om. Mycket intressant! Det som dock slog mig var att så gott som alla chawaner (?) han visade foton av hade väldigt oregelbundna former, och att min i jämförelse är stram - nästan som om den vore maskintillverkad.

                            Tusen tack för all info! Jag hoppas att du tycker att det är roligt att vara detektiv, och blir jätteglad om du får reda på något mer som du kan dela med dig av här på forumet. Jag ska se om jag kan göra lite egna efterforskningar, och om jag är framgångsrik så lovar jag att berätta!
                            Last edited by Lars E; 2019-03-21, 23:35.

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Lars E Visa inlägg
                              Det var som katten! Jag har aldrig reflekterat över den, utan alltid trott att det väl "bara" var något från Höganäs... Nu har jag blivit riktigt betuttad i den!

                              Jag tittade på videon som du tipsade om. Mycket intressant! Det som dock slog mig var att så gott som alla chawaner (?) han visade foton av hade väldigt oregelbundna former, och att min i jämförelse är stram - nästan som om den vore maskintillverkad.

                              Tusen tack för all info! Jag hoppas att du tycker att det är roligt att vara detektiv, och blir jätteglad om du får reda på något mer som du kan dela med dig av här på forumet. Jag ska se om jag kan göra lite egna efterforskningar, och om jag är framgångsrik så lovar jag att berätta!
                              Din skål (茶碗 "Cha Wan" betyder helt enkelt te-skål) har en väldigt traditionell, i grunden kinesisk, form, som var "på modet" fram till femtonhundratalet ungefär, då (lite förenklat) teceremonimästaren Sen no Rikyū (千利休) införde en mer "rustik" stil på teskålar, inspirerat av det buddhistiska begreppet "Wabi Sabi". De skålar som syns i videon skulle jag säga är mestadels moderna tolkningar och vidareutvecklingar av den stilen.

                              Stilen på din skål kallas Jian eller Tenmoku/Temmoku, och det kan du läsa mer om här.


                              Din skål är absolut handgjord, och framförallt har den en väldigt vacker, subtil glasyr. Att få glasyren att stelna i droppar, så som man ser nere vid foten, är väldigt svårt! Om du skulle prova att vispa upp matcha i den, skulle du troligen också uppleva att den är väldigt lätt och funktionell att använda.

                              Jag tycker att det är väldigt roligt med sådant här "detektivarbete", framförallt när det rör sig om teskålar, och skall absolut skriva mer här om jag snubblar över något!

                              Comment

                              Working...
                              X