Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Identifikation industriarkitektur på Palmqvist vas, samt ödmjuk fråga om signaturen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Identifikation industriarkitektur på Palmqvist vas, samt ödmjuk fråga om signaturen

    Bonsoir! Införskaffade nyligen denna vas av Palmqvist i Kortedala;Gbg då jag tyckte den var vacker men också ett lustigt tidsdokument, det här med att avbilda industriell arkitektur på konsthantverk påminner på något sätt om kommunala vykort från sextiotalet med färggranna bilder på det nya reningsverket!

    Det kanske är för mycket att hoppas att någon här både skulle vara glasfantast och fascinerad av gamla fabriker men ville i alla fall slänga ut frågan: känner någon igen tornet i fråga?

    Sedan funderade jag också över signaturen som endast lyder "Palmqvist Orrefors", vad går egentligen att utläsa av en sådan signatur? Kan det säga något om datering att det inte står en massa förkortningar och dyl. och hur vet man om Palmqvist graverade vasen, designade gravyren eller bara formgivit själva grundvasen? Hemskt tacksam för tips! Click image for larger version

Name:	pes1.jpg
Views:	1
Size:	92,8 KB
ID:	691499Click image for larger version

Name:	pes2.jpg
Views:	1
Size:	117,8 KB
ID:	691498

  • #2
    Det ser ut som ett krackningstorn i ett oljeraffinaderi …

    Comment


    • #3
      Det låter som om du kan ett och annat om detta, det första jag gjorde då jag skaffade vasen var att googla "industri arkitektur torn Göteborg" och tänkte faktiskt på att påminde om tornen på raffinaderierna i hamnen. Mycket intressant att få detta bekräftat! Jag var mycket osäker på om helt enkelt många industritorn såg ut så...

      Comment

      Working...
      X