Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har en stor mängd tavlor. Hur gör man för att lista ut värde?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Har en stor mängd tavlor. Hur gör man för att lista ut värde?

    Har en större mängd gamla tavlor, säg 60 st och väldigt många tryck också.
    Har försökt själv att värdera några men det är svårt.
    Ngt tips om hur man går till väga? Jag gissar att man ska titta på signaturen och sedan försöka hitta vem som är
    konstnären?
    Eller ska jag lägga ut bilder här?

  • #2
    Enklast är att googla namnet + konstnär. Brukar dyka upp fakta samt tidigare auktioner.

    Comment


    • #3
      Ja, eller ta med allt till en auktionsfirma, där kan du i alla fall få hjälp med om det är ett tryck eller ej. Det är dock inte säkert att de kan identifiera eller värdera korrekt. Det är tyvärr ett svårt ämne konst, så det finns ingen som kan allt och trots det har många auktionsfirmor storhetsvansinne och säger si eller så trots att de inte har en aning.

      Comment


      • #4
        Finns det folk som köper hela samlingen?
        För det känns inte värt att låta ngn som kan komma och titta, då köper dom ju bara den tavlan som var värd ngt och lämnar resten 😀
        Har försökt googl lite och hittar att några av tavlorna är värda kanske 500 kr, det är bara svårt att se signaturen på vissa och Google bildsök har jag inte heller lyckats med

        Comment


        • #5
          Handlare köper nog om det finns något bra i samlingen, men det är mycket jobb med hanteringen och man skall ha en vinst också, så räkna med ett snålt bud. Om du vill bli av med dem på ett smidigt sätt så är det ett alternativ, vill du få ut fullpris för dem så måste du sälja dem själv styckvis.

          Comment


          • #6
            Vad är ett snålt bud?
            Säg att ngn bjuder 5000 känns helt ok. Men 500 känns ju inte alls värt.
            Ska försöka ta tag i detta och lägga ut lite bilder här och se om det finns några guldklimpar

            Comment

            Working...
            X