Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mm???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Mm???

    Från svensk metallfabrik, det enda jag kan utröna och att det varit en plats för dagsalmanackan. Vad står MM för? Tänkte fel först; Motormännen men så var det inte. Damen med lyktan som sprider ljus och kronan över MM:en tillsammans med rättvisa? kanske. Kan ngn hjälpa mig att komma MM:en på spårenClick image for larger version

Name:	DSC02284.jpg
Views:	1
Size:	150,4 KB
ID:	691435
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Känns absolut religiöst, tänker på t.ex. judendomen och Menora.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Känns absolut religiöst, tänker på t.ex. judendomen och Menora.
      Ser du det som den sjuarmade ljusstaken? Jag såg ett kugghjul! fick förslag om Maranata/missionsförbundet men där blev det stopp. Den är svenktillverkad, inpräntat ?? metallvarufabriken??? En naken kvinna och religion går inte så bra ihop i min värld..men...
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Visst, kugghjul..... men varför just sju kuggar, en slump eller ?

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Visst, kugghjul..... men varför just sju kuggar, en slump eller ?
          Nä jag vet verkligen inte, judendom, då skulle davidsstjärnan säkert funnits med..obalanserade symboler här tycker jag...
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #6
            Jag vet inte vad MM står för men undrar om det inte är en lampfirma. Föremålet under murkronan bakom bokstäverna ser ut som en trearmad kandelaber (inte sjuarmad). Den antika kvinnan känns också tänkt att illustrera belysning.

            Murkronan fick mig ju också att tro att det handlar om en firma i en stad, kanske står något M:en för en stad.
            Last edited by FBQ; 2019-03-01, 20:17.

            Comment


            • #7
              Min teori är nog förhastad, inte helt ovanligt
              från min sida tyvärr................................

              Comment


              • #8
                Malmö metallvarufabrik. https://d2mpxrrcad19ou.cloudfront.ne...7_fullsize.jpg

                Comment


                • #9
                  Stort tack Svärdsfalla!! Det är så roligt när allt faller på plats, tack er andra för er input, tokigt eller inte...så är alla vinklingar trevliga.
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                    Stort tack Svärdsfalla!! Det är så roligt när allt faller på plats, tack er andra för er input, tokigt eller inte...så är alla vinklingar trevliga.
                    Kände vagt igen logotypen med kandelabern och "MM". Sen när FBQ skrev något om en lampfirma föll bitarna på plats. Inget att tacka för, men tack för det.

                    Via Google, Wikipedia: Malmö Metallvarufabrik AB (Malmö 1916 - 1975). https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_...a_lampfabriker

                    Comment

                    Working...
                    X