Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okänd konstnär till betongtavla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Okänd konstnär till betongtavla

    Denna tavla, Adam, Eva, Kunskapens Träd, m.m, finns på väggen i Trelleborgs badhus. Konstnären är emellertid okänd. Signatur finns klockan 8 vid kameldjurets bakben.
    Bifogade filer
    p-son

  • #2
    Fin! Kan tyvärr inte på rak arm komma på något förslag på namn. Den påminner kompositionsmässigt om Nils Fougsyedts alster tycker jag, men är inte så yster som de brukar vara och monogrammet stämmer inte. Funderar lite på om det kan vara en tidig Torsten Renqvist? Hur tycker du man ska tolka monogrammet? JTR? TR? JR?

    Comment


    • #3
      Den var svår!

      Den finns inte med i Trelleborgs kommuns app ”Konstvandring i Trelleborg” heller. Var sitter den? Kan inte minnas den från när jag badade där som barn.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inlägg
        Fin! Kan tyvärr inte på rak arm komma på något förslag på namn. Den påminner kompositionsmässigt om Nils Fougsyedts alster tycker jag, men är inte så yster som de brukar vara och monogrammet stämmer inte. Funderar lite på om det kan vara en tidig Torsten Renqvist? Hur tycker du man ska tolka monogrammet? JTR? TR? JR?
        Alla din förslag är möjliga, men ingen i hela Trelleborg tycks veta vem konstnären är därav min förfrågan.
        p-son

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
          Den var svår!

          Den finns inte med i Trelleborgs kommuns app ”Konstvandring i Trelleborg” heller. Var sitter den? Kan inte minnas den från när jag badade där som barn.
          Jag vet att den inte finns med i kommunappen. Alla möjliga som kunde tänkas vara initierade, f.d och nuvarande badhuschefen, Kulturförvaltningen, Trelleborg fritid, Trelleborgs Museum, Söderslätts konstförening, men ingen vet. Det finns ingen information på baksidan av tavlan. Någon, sannolikt f.d badhuschefen, hade för sig att den suttit på första våningen någonstans tidigare.
          p-son

          Comment


          • #6
            Det var ett ordentligt detektivarbete! Spännande!

            Comment


            • #7
              Tänker på Stig Carlsson, IFÖ eller Nyhamnsläge.
              Han gjorde ju många väggreliefer i liknande stil.

              Comment


              • #8
                Lite märkligt att ha ett så religiöst arbete på ett badhus.

                Comment


                • #9
                  Runda två med väggdekorationen

                  Kanske kan gåtan lösas 2020 istället?
                  Bifogade filer
                  p-son

                  Comment


                  • #10
                    Det kan väl inte vara Einar Forseth, med en lite annorlunda signatur........
                    Han har gjort en del i lite samma stil på gamla dar.

                    Comment

                    Working...
                    X