Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Okänd konstnär till betongtavla

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008

Okänd konstnär till betongtavla

Denna tavla, Adam, Eva, Kunskapens Träd, m.m, finns på väggen i Trelleborgs badhus. Konstnären är emellertid okänd. Signatur finns klockan 8 vid kameldjurets bakben.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    p-son

Fin! Kan tyvärr inte på rak arm komma på något förslag på namn. Den påminner kompositionsmässigt om Nils Fougsyedts alster tycker jag, men är inte så yster som de brukar vara och monogrammet stämmer inte. Funderar lite på om det kan vara en tidig Torsten Renqvist? Hur tycker du man ska tolka monogrammet? JTR? TR? JR?

Seniormedlem jonasguns avatar
    Reg.datum
    jan 2018
    Den var svår!

Den finns inte med i Trelleborgs kommuns app ”Konstvandring i Trelleborg” heller. Var sitter den? Kan inte minnas den från när jag badade där som barn.

Reg.datum
    feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inlägg
    Fin! Kan tyvärr inte på rak arm komma på något förslag på namn. Den påminner kompositionsmässigt om Nils Fougsyedts alster tycker jag, men är inte så yster som de brukar vara och monogrammet stämmer inte. Funderar lite på om det kan vara en tidig Torsten Renqvist? Hur tycker du man ska tolka monogrammet? JTR? TR? JR?
    Alla din förslag är möjliga, men ingen i hela Trelleborg tycks veta vem konstnären är därav min förfrågan.
    p-son

Reg.datum
    feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    Den var svår!

Den finns inte med i Trelleborgs kommuns app ”Konstvandring i Trelleborg” heller. Var sitter den? Kan inte minnas den från när jag badade där som barn.
    Jag vet att den inte finns med i kommunappen. Alla möjliga som kunde tänkas vara initierade, f.d och nuvarande badhuschefen, Kulturförvaltningen, Trelleborg fritid, Trelleborgs Museum, Söderslätts konstförening, men ingen vet. Det finns ingen information på baksidan av tavlan. Någon, sannolikt f.d badhuschefen, hade för sig att den suttit på första våningen någonstans tidigare.
    p-son

Seniormedlem jonasguns avatar
    Reg.datum
    jan 2018
    Det var ett ordentligt detektivarbete! Spännande!

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Tänker på Stig Carlsson, IFÖ eller Nyhamnsläge.
    Han gjorde ju många väggreliefer i liknande stil.

Seniormedlem MrTompas avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Lite märkligt att ha ett så religiöst arbete på ett badhus.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •