Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

glas till restaurangkedjan SARA

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • glas till restaurangkedjan SARA

    Jag har hittat en modellbok (tyvärr helt odaterad, opreciserad) som innehåller glas "med eller utan pantograferat monogram".

    Click image for larger version

Name:	boken-insida.jpg
Views:	1
Size:	52,8 KB
ID:	691371

    På några glas noteras även att de är "festvåningsglas".

    Mot slutet finns andra servisdetaljer, assietter, skålar osv, som i texten benämnes SARA.

    Click image for larger version

Name:	kompott-sara-II-templ-110b.jpg
Views:	1
Size:	141,3 KB
ID:	691372

    (till historien hör också att vi på Bergdala glastekniska museum har mönsterplåten till monogrammet
    Click image for larger version

Name:	110B-web.jpg
Views:	1
Size:	134,7 KB
ID:	691373

    Så frågan är: kan detta vara "gamla" SARAs logga?

    Boken bör vara från ungefär 1930-tal.

    I wikipedia ser jag att Sara i Stockholm bildades 1916, och att 1937 alla regionala bolag fick en gemensam bolagsordning. 1973 fick alltihop namnet SARA igen, så vår bok (och plåt) bör isåfall referera till gamla Stockholms-SARA.

    Någon som vet?

  • #2
    Hallå, skål,
    Kul fynd, intressant. Tror kanske inte att ett skissbock berättar så mycket om den ursprungliga logotypen, möjligen
    plåten? Men visst väcker statliga bolaget minnen, efter Bratt, men det är en annan historia.
    Tänk dig själv, du blir tillfrågad att göra ny design för krogarnas glas och krogarna har ingen gemensam nämnare. Då
    blir det loggan man måste jobba med.

    Nu hör det till bilden att statliga bolag i alla svängar på 1900-talet vinglat i att bevara/skydda ett varumärke, loggan.
    På 30-talet ville alla restauranger vara lite fina och sirliga, påminna om Operakällaren m.fl. Det funkade inte.

    So long
    Kim

    PS. "Två vita och en brun", tack. Vet du eller någon annan varifrån uttrycket kommer? Eller slogan "Mycke kött mellan
    bröna".

    Comment


    • #3
      Jag uttryckte mig dåligt, ber om ursäkt.

      Plåten har vi haft i flera år, tillsammans med de 134 andra plåtarna. Vi har antagit att plåten använts vid Kosta glasbruk, eftersom den (alla plåtarna) var magasinerad tillsammans med pantografen, som vi faktiskt *har* säker proveniens för. Vi har förstås sett att mönstret föreställer något slags monogram.

      VI har inte funnit några exempel på "monogrammerade" glas i någon av de kataloger vi haft tillgång till. Vi har inte tyckt att det var särsklit konstigt, eftersom monogram och monogramliknanade mönster antagligen var specialbeetällningar (alltså inte avsedda för enskild konsument).

      Vilket förstås inte hindrar att vi gärna skulle vilja veta något om även specialbeställningsmönstren. Vissa är lätta att identifiera, såsom Claridges, Savoy hotel, Hotel Randers, Hotel Kronprinsen mfl. Andra, såsom den ovan visade, sådana med tydliga bokstäver (SH, SB, OCF) är svårare att gissa på.

      När jag nu fann Modellbok 2300, och såg det ovan avbildade monogrammet på ett antal sidor så kände jag ju igen mönstret. Eftersom mönstret förekom både på "släta" glas (se ovan) och på något mer ornamenterade, där de ornamenterade benämndes "festvåningsservisen", gissade jag att det (mönstret) hade med något slags hotell- eller restaurangverksamhet att göra.

      Detta hjälpte ju inte långt, förrän jag kom till de sista sidorna, de med div skålar och fat. Alla skålar och fat som visades med samma mönster kallades "Sara".

      Det kom för mig att kanske, kanske någon PESare vore nördig nog att känna till "gamla" Saras (Stockholms Allmänna RestaurangAktiebolag) monogram (för jag antar att "logotype" inte var uppfunnet på den tiden?).

      Finns någon som känner igen?

      Jag hoppas att frågan har blivit tydligare med denna långa utläggning.

      PS - Kim: "Två vita och en brun, La Paloma och notan" har kanske förklaringen - en doktorsavhandling från GU publicerad 2010.

      Comment


      • #4
        Jag kan annars svara - på motbokens tid var "två vita och en nrun" dvs två supar och en avec vad man fick beställa in i druclesväg - under förutsättning att man även beställde in varm mat. Berättelser säger ju för övrigt att maten gick orörd vidare till nya kunder på mindre nogräknade restauranger.

        Rättelse, det var nog inget krav på varm mat - SOS, smör, ost, sill var ju standardbeställningen.
        Last edited by FBQ; 2019-02-26, 10:21.

        Comment


        • #5
          Det verkar som att Centrum för näringslivshistoria har arkivmaterial från SARA. Där kanske svaret finns, om någon av er har möjlighet att besöka deras arkiv i Bromma?

          Comment


          • #6
            Tack för tipset, Anna-Carin!

            Om "La Paloma" finns mer på wikipedia, https://sv.wikipedia.org/wiki/Restri...onsr%C3%A4tter

            Comment


            • #7
              Har idag fått bekräftelse att det är Saras "emblem", iallafall.

              För mera fakta måste någon till arkivet själv...

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                Hallå, skål,
                Kul fynd, intressant. Tror kanske inte att ett skissbock berättar så mycket om den ursprungliga logotypen, möjligen
                plåten? Men visst väcker statliga bolaget minnen, efter Bratt, men det är en annan historia.
                Tänk dig själv, du blir tillfrågad att göra ny design för krogarnas glas och krogarna har ingen gemensam nämnare. Då
                blir det loggan man måste jobba med.

                Nu hör det till bilden att statliga bolag i alla svängar på 1900-talet vinglat i att bevara/skydda ett varumärke, loggan.
                På 30-talet ville alla restauranger vara lite fina och sirliga, påminna om Operakällaren m.fl. Det funkade inte.

                So long
                Kim

                PS. "Två vita och en brun", tack. Vet du eller någon annan varifrån uttrycket kommer? Eller slogan "Mycke kött mellan
                bröna".

                Hallå,
                Som vanligt vid sidan av ämnet.
                Två vita och brun myntades på Saras 2:a krog, SHT, mittemot Hötorget. Bara gubbar, självbetjäning med bricka, två pumpar, en för vitt och en för brunt. Åt lunch där ofta på 70-talet, bra husmanskost.

                Mycke kött mellan bröna var Saras slogan för Clock, hamburgerkedjan. Vår lilla annonsbyrå fick uppdraget att försöka
                rädda kedjan och första insatsen var att spola slogan. Det hjälpte inte.
                PS. Clock hette tidigare Carrols och introduceras i Sverige av en klasskompis, Kjell Linder, tyvärr borta han också.

                So long
                Kim

                Comment

                Working...
                X