Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oljemålning 1800-talet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Jag skulle gissa att det är några kommunpampar som rättfärdigar att de tar antikviteter till sig själva. Om någon ifrågasätter, så har ju alla fått chansen att få något av det som blivit över. Att de nu vill ha tillbaks tavlan kan ju vara att nån pamp ångrat sig och vill ha tavlan efter att lämnat den till allmogen.
    Haha, nu lät väl jag jäkligt bitter?. Men man blir vis av erfarenheter.
    Du har fått tavlan och om det nu är nåt liknande som jag tror, så lär dom ju inte driva vidare ärendet. Den blir nog ball som en fondvägg.

    Comment


    • #32
      Lite vid sidan om, men ändå; hur stora oljetryck finns belagda? Tavlan är hela 176x144 cm (kanske inklusive ram, men ändå) - tryckte man så stora oljetryck i ett stycke när det begav sig, eller borde det bestå av flera hopskarvade ark om det är ett oljetryck?

      Comment


      • #33
        Hej på er!
        Oljetryck blev ju vanliga först 1850, den är ca 2 meter lång och 160 hög, kommunpampen skickade flera mail i helgen så dom är angelägna om den.
        Konstnären har vi inte ens hittat, tror dom har fel angående den.
        Visst brukar offentlig konst ha en lapp på sig med ett nummer? Det finns ingen, den är nog avskriven och hamnat i bortskänkes rummet.
        mvh

        Comment


        • #34
          Hur kommunerna gör med sin konst varierar. Om den ingått i kommunens allmänna konst borde den haft inventarienummer. Men det har den ju troligen inte gjort, utan räknats som tillhörig en viss byggnads inventarium. Ny kan man ju tycka att även det borde vara sådant som kommunen borde hålla koll på och har förteckningar och helst inventarienummer på. Men, men det är ju inte första gången det slarvas. Jag tycker fortfarande att det verkar som ett konstigt förfarande att skänka bort saker den här vägen.

          Comment


          • #35
            Oljemålning eller oljetryck resoneras det om på tråden.....
            Fernissar man oljemålningar? Däremot är väl själva def-
            initionen av oljetryck ett fernissat (färg)tryck.

            Comment


            • #36
              I äldre tid var det ganska vanligt att man fernissade äldre målningar när de blev gamla och började krackelera.

              Comment


              • #37
                Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                I äldre tid var det ganska vanligt att man fernissade äldre målningar när de blev gamla och började krackelera.
                Och vilket är troligast i detta fallet tror Du ?
                Ponera, om det är en krackelerad oljemålning,
                borde man inte då se någon spricka trots fernissan ?
                Last edited by prylsnubben; 2019-02-26, 18:32.

                Comment


                • #38
                  Jo, visst. Alternativt hade den bara krackelerat på vissa ställen där det inte syns. Jag har hittills bara sett bilder där mycket små ytor av "målningen" eller som varit extremt suddiga eller pixliga.

                  Sedan är jag ju inte säker på att bilderna ens föreställer samma tavla. Det här kan vara ett hoax av Lisa, hela historien om kommunen kan vara påhittad för att få oss upprörda.
                  Last edited by FBQ; 2019-02-26, 21:53.

                  Comment


                  • #39
                    Hej!
                    Historian om tavlan är dessvärre helt sann.
                    Ska försöka ta nån bättre bild och närbilder också innan vi släpar tillbaka den.
                    mvh

                    Comment


                    • #40
                      Hej igen!
                      Nu har jag fotat åbäket men det var lite bökigt.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #41
                        en bild till
                        Bifogade filer

                        Comment

                        Working...
                        X