Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oljemålning 1800-talet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Oljemålning 1800-talet

    Hej!
    Har endast denna på foto just nu, inte fått hem den ännu.
    Kan man utläsa något av den?
    Vet ej om signatur finns, stl ca 175x114 cm.
    Kan man på något sätt luska ut vilka det är?
    mvh Lingonlisa
    Bifogade filer

  • #2
    Är den målad och inte ett oljetryck?

    Comment


    • #3
      Svårt att säga på den bilden. Men ser ut som ett oljetryck. Och det ser inte Svenskt ut.

      Comment


      • #4
        Den ser engelsk ut. Damens mössa känns som 1810-tal, men den nedvikta kragen hos mannen borde placera den in på 1820-talet.

        Jag kan inte på det suddiga fotot se om det är tryck eller målning, men den ser ganska "död" ut. Sedan tycker jag att jag känner igen motivet men kan just nu inte komma ihåg varifrån. Få se om det dyker upp.

        Comment


        • #5
          Vad jag vet just nu så är det en oljemålning, kommer från ett slott i Stockholmstrakten, ska leta signatur när jag får hem den imorgon eller på fredag. Kan ju sitta nån lapp på baksidan också.
          Är det fint folk eller tjänstefolk?

          Återkommer och tackar för era svar så länge.
          mvh Lingonlisa

          Comment


          • #6
            Det är garanterat inte tjänstefolk.

            Var är den köpt? "Slott i Stockholmstrakten" låter väldigt vagt.

            Comment


            • #7
              Hej!
              Den är skänkt och kommer från ett slott i en närkommun till Stockholm. Kommunen har en sida där saker bortskänkes för dom som jobbar i den kommunen.
              (I höstas skänktes det bort 6 st stolar Lilla Åland men dom fick nån annan)
              mvh Lingonlisa
              Last edited by LingonLisa; 2019-02-20, 21:17.

              Comment


              • #8
                Jag vet egentligen ingenting om denna tavla - och jag borde hålla fingrarna i herrans tukt och förmaning - men proveniensen: "härstammar från slott i Stockholmstrakten" låter som Lennartsnäs. Inte för att Lennartsnäs är ett "slott" men diverse auktionshandlare på branschens lite mer skuggiga sida brukar arrangera "Slottsauktioner" där ute.

                Bortsett från den detaljen - så är familjebilder av denna typ en genre som man kan dyka upp på marknaden ibland. Så vitt jag minns är det den avbildade familjen som är intressant - inte nödvändigtvis konstnären. Det är väl de dåtida porträttörerna som sysslade med denna typ av mer eller mindre dokumentära familjebilder.

                Det finns en väldigt berömd dylik - lite äldre än den nu aktuella, och så vitt jag minns i Nat-Mus ägo. Bilden föreställer en svensk präst med blomma och alla barnen i avtagande ålder. Det roliga med bilden är att -alla- barnen finns med på tavlan - även de som redan har vandrat över regnbågsbron. Man ser de döda barnen stå lite i bakgrunden med bortvända ansikten, lite bleka, kanske aningen grönstick i hudfärgen. Längst fram ligger ett lindat spädbarn på en bädd av beströdd med granris. På TS tavla verkar ju alla leva och må bra, och det känns ju skönt.

                Comment


                • #9
                  Ja, det kanske är dumt att spekulera för mycket innan något är klart.

                  Är den verkligen en oljemålning från tiden tycker jag dock att det verkar väldigt underligt förfarande av kommunen att skänka bort tavlan. Om man nu inte trodde att det var något borde man ju ha kollat först. Utöver slarvigt förfarande med skattemedel handlar det ju också om ett ganska illa förfarande mot donatorn.

                  Om den nu är skänkt till kommunen så känns det ju inte helt givet med Lennartsnäs. Jag tycker att den är så pass avancerat målad att är den svensk så borde konstnären nog ganska enkelt gå att identifiera - det finns inte särskilt många porträttörer i så hög klass vid den här tiden. Men, modet är helt klart engelskt så är den inte därifrån bör det vara familjen Dickson, Carnegie eller några andra i den gruppen. Det äldre paret är uppenbarligen inte barnens föräldrar utan mor- eller farföräldrar, möjligen är det i stället barnens föräldrar som är borta. Nu tycker jag av vad jag kan se på den korniga bilden att den bör hålla tillräcklig klass för att konstnären skall vara intressant även om den är engelsk. Porträtt är ju normalt inte den hetaste genren inom måleri men även många porträttörer betalas ganska bra.

                  Egentligen var ju inte porträttörer eller konterfejare någon lägre grupp av konstnärer under 1700- eller tidigt 1800-tal, tvärtom. Det är ju först under sent 1800-tal som genremåleri och historiemåleri blir de upphöjda formerna och porträttmåleri klassat som brödmåleri för försörjningen. Men det är ju något som sedan accentueras än mer och har påverkat prisbilden.

                  Men, som sagt, det kan vara ett tryck, det kan vara en senare kopia av en målning från tidigt 1800-tal eller något annat. Jag inbillar mig fortfarande att jag sett den, men möjligen handlar det om en tavla med snarlikt motiv, jag kan hursomhelst inte komma på vilken det i så fall är.

                  Comment


                  • #10
                    Dom vuxna är ju lite för gamla för att det ska vara deras barn, händerna verkar ju vara bra målade. ( lärt mig på antikrundan).
                    Den borde ha en lapp på baksidan om den är registrerad som kommunkonst, vill inte riktigt än nämna vilken kommun den kommer ifrån ännu...
                    Hoppas vi kan reda ut tavlans härkomst när jag får hem den.'
                    Jag vet vilket slott den kommer ifrån och googlat på dom som ägt det genom åren, om det är tidigt 1800-tal så borde jag kunna härleda vilka det är.
                    Tavlan är lite större än jag skrev, 176x144 cm ska det vara, är ramen tidstypisk?? Spännande att få se baksidan.
                    Last edited by LingonLisa; 2019-02-20, 22:40.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
                      Jag vet egentligen ingenting om denna tavla - och jag borde hålla fingrarna i herrans tukt och förmaning - men proveniensen: "härstammar från slott i Stockholmstrakten" låter som Lennartsnäs. Inte för att Lennartsnäs är ett "slott" men diverse auktionshandlare på branschens lite mer skuggiga sida brukar arrangera "Slottsauktioner" där ute.

                      Bortsett från den detaljen - så är familjebilder av denna typ en genre som man kan dyka upp på marknaden ibland. Så vitt jag minns är det den avbildade familjen som är intressant - inte nödvändigtvis konstnären. Det är väl de dåtida porträttörerna som sysslade med denna typ av mer eller mindre dokumentära familjebilder.

                      Det finns en väldigt berömd dylik - lite äldre än den nu aktuella, och så vitt jag minns i Nat-Mus ägo. Bilden föreställer en svensk präst med blomma och alla barnen i avtagande ålder. Det roliga med bilden är att -alla- barnen finns med på tavlan - även de som redan har vandrat över regnbågsbron. Man ser de döda barnen stå lite i bakgrunden med bortvända ansikten, lite bleka, kanske aningen grönstick i hudfärgen. Längst fram ligger ett lindat spädbarn på en bädd av beströdd med granris. På TS tavla verkar ju alla leva och må bra, och det känns ju skönt.
                      Ja, du menar hjortbergstavlan med prosten Gustaf Fredrik Hjortberg och hans familj med åtta levande och sju döda barn från kyrkan i Släp i norra Halland. https://www.google.se/search?q=pr%C3...IumvsUp1KhmtM:
                      Hjortbergs epitafium finns här https://www.museumhalland.se/wp-cont...pitafium-1.pdf
                      Last edited by Lars M; 2019-02-21, 13:28.

                      Comment


                      • #12
                        Visst är det bilden av familjen Hjortberg jag menar.

                        Comment


                        • #13
                          Hej, här kommer en bild på baksidan samt en liten textremsa med skrift, jag blev inte klokare av den.
                          mvh

                          Click image for larger version

Name:	tavla1.jpg
Views:	1
Size:	60,1 KB
ID:	570427

                          Click image for larger version

Name:	tavla2.jpg
Views:	1
Size:	80,0 KB
ID:	570428

                          Comment


                          • #14
                            Tror inte på Dysterqwisth i detta fall, möjligen
                            en nedstämd Baron Knoll von Tott Munthergökh.

                            Comment


                            • #15
                              Ja, frågan är bara vem som är muntergöken: Lisa, herr Donator eller någon på kommunen.

                              Porträttet på Hortberg är ju annars inte det enda där man på det sättet målat in döda barn, men det hör ju mest till 1600- och 1700-talet. Tänkte jag skulle leta upp några men det blev inte tid.

                              Comment

                              Working...
                              X