Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stämplar på nysilverkanna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Stämplar på nysilverkanna

    Jag har en gammal kanna från min mormor som växte upp kring Skokloster. På kannan finns initialerna CJ K. Jag tror inte det är någon dyr metall utan någon sa att det är nysilver där man putsat bort ytan. Det finns några stämplar under också.

    Är det någon som kan tyda stämplarna och ev har en aning om vem CJK skulle kunna vara?Click image for larger version

Name:	IMG_0401.JPG
Views:	1
Size:	106,8 KB
ID:	691256Click image for larger version

Name:	IMG_0397.JPG
Views:	1
Size:	97,1 KB
ID:	691257

  • #2
    Vem CJKkan nog du eller din mormor bättre svara på, rimligen en ägare i Skoklostertrakten Carolina Johanna Karlsson.

    Bilderna på stämplarna är tyvärr ganska suddiga, G6, Stockholms stadsstämpel och en otydlig tillverkarstämpel som jag inte kan läsa. G6 hade ju om det varit silver betytt 1885. Nu är det väl tveksamt, känner inte till att någon nysilvertillverkare gjort så och känner mig tveksam till om det var lagligt. Spontant hade jag nog gissat lite senare för kannan även om den kunde vara gjord 1885. Bättre bild på stämplarna så kanske det går att utläsa mer.

    Comment


    • #3
      Om mormor varit vid liv hade jag absolut frågat henne.

      Jag har försökt förstärka bilden kring stämpeln, det kanske hjälper i att tolka stämpeln. Var det vanligt att man struntade i NS symbolen eller kan den finnas någon annanstans på kannan?
      Bifogade filer
      Last edited by Kamoflin; 2019-02-16, 14:23.

      Comment


      • #4
        Om den gått i släkten så kan det ju vara värt att se om det padsar någon släktings namn. Det ser ju ut som ERD, men jag tycker den ser dubbelslagen ut. Är osäker på om den slagits på någon annan stämpel.

        Comment


        • #5
          Tack så mycket för hjälpen, jag ska leta lite i släktleden och se om något passar. Spännande! Om stämpeln ör dubbelslagen sån räder kanske svårt att gå vidare med just den.

          Comment


          • #6
            Vi får se, det finns en del duktiga silversamlare som brukar titta in här. De brukar visserligen inte intressera sig för nysilver men kan ju ändå ha en tanke om den här stämpeln.

            Comment


            • #7
              Kan stämpeln vara GERO.

              Comment


              • #8
                Hmmm jag tror inte det, det ser inte ut som att det är fyra bokstäver. Däremot ser det ut som ett avsiktligt mellanrum mellan andra och tredje bokstaven, vet inte om det är en följd av en ev dubbelstämpling eller om vissa namnstämplar är utformade på det viset.

                Kan G6 gälla som årstämpel även om det inte är en äkta silverkanna?

                Comment


                • #9
                  Nej, tycker inte det känns troligt med Gero, det ju annars en holländsk/dansk tillverkare, borde inte stämma med S:t Eriksbilden.

                  Tja, senare har ju årsbokstäver använts på icke kontrollstämplat tenn och i slutet av 1900-talet av Skultuna. Men jag har aldrig hört att det skall ha använts av några nysilvertillverkare, en del har ju haft system för årtalsmärkning men då egna system.

                  Jag hade spontant som sagt gissat lite senare, kanske runt 1900 men kan nog tänka mig 1885 som möjligt. Men, tycker ju att stämplingen känns lite skum. Sedan är den ju välslagen och ur den synvinkeln inte alls lik någon förfalskning. Den har ju inte heller någon kontrollstämpel eller kattfot och kan ju därför inte heller ses som någon förfalskning i egentlig mening.
                  Last edited by FBQ; 2019-02-18, 22:57.

                  Comment


                  • #10
                    Ja visst är det lite märkligt ändå med stämplarna. Jag ska se om jag får tag i någon annan släkting som kanske vet något mer. Som du säger så ser den i alla fall ut att vara välgjord, mönstret har väldigt fina detaljer. Hoppas jag kan få lite mer svar, det skulle verkligen vara kul att veta mer.

                    Comment


                    • #11
                      Hej.

                      Tycker bilden på stämpeln är suddig. Ser inte stämpel 1 och 2. Vet att det är svårt att fotografera små stämplar. 3dje stämpeln är ju dubbelslagen. Vet inte om det är 3 eller 4 bokstäver. Helt klart är dom första 2 skall vara EP som står för Electro Plated. Finns ju varianter på som alla börjar på EP, Som EPNS, EPWD osv.
                      Sedan tycker jag att mönstret är fint. Men tämligen dåligt och taffligt gjort. Ser ut som om det skulle kunna vara gjort senare.
                      Bifogar en bild på en motsvarande kanna gjord hos AG Dufva i Stockholm runt sekelskiftet 1900.

                      Click image for larger version

Name:	821_2142_kaffekanna.jpg
Views:	1
Size:	33,1 KB
ID:	570423

                      Comment


                      • #12
                        Tack för info! Det är nog inte helt omöjligt att det är som du säger från ag dufva.

                        Comment

                        Working...
                        X