Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fredagsnöt..vad är detta för antik sak - lykta? skeppsrelaterat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Fredagsnöt..vad är detta för antik sak - lykta? skeppsrelaterat?

    Vad tror ni om denna tingest, kan det vara någonting från ett skepp, träet påminner ju om gamla skeppsvrak typ Wasa i patina men vad kan det ha varit för användningsområde. Någon har ju dragit in en kontakt men det bör ha skett under mitten av 1900-talet för att göra en lykta av den men jag har svårt att tänka mig att det skulle kunna ha brunnit något inuti denna eller vad tror ni? Och hur gammal kan den vara? Den är ca 24 cm hög. en kanske klurig nöt för fredagskvällen Ha en jättetrevlig helg på er alla i forumet/mvh Eric
    Bifogade filer

  • #2
    Vet inte vad det är. Men när jag ser kopparnitarna så tycker jag dom ser väldigt 1960-70 tal ut. Och är inte ärgade alls. Så jag tippar på endera ett hopkok. Av gammal och nytt. Eller så är det från 60-70 talet..

    Comment


    • #3
      Nav till vagnshjul

      Comment


      • #4
        Instämmer med nobe. Har sett de här förut, tror att någon gjort dessa som hemslöjd och kanske sålt några ex då utförandet är likartat på dem jag sett.

        Comment


        • #5
          Halt korrekt - Nav till ett vagnshjul - omgjort till taklampa.

          Comment


          • #6
            Tack

            Hej stort tack allihop - där ser man vad fantasin skenar iväg och så är det (när man vet) så enkelt att se att det är ett nav. Sonen blev förtjust i den i alla fall så jag ska dra om sladden och låta honom ha den på altanen Jag får önska er alla en härlig helg och återigen - tack!!

            Comment

            Working...
            X