Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Fruktfat i ickemagnetisk metall, stämpel ett "P" Barockstil? Ålder? Tillverkare?

Fruktfat i ickemagnetisk metall, stämpel ett "P" Barockstil? Ålder? Tillverkare?

Hej!
    Jag har ett fat i genombruten ickemagnetisk metall, stämplat med ett "P". Blir fundersam över åldern och tillverkare? Samt vilken stil är det? Kanske Barockstil? Vad står det "P" för som fatet är stämplat med på utsidan av botten? Någon kunnig som kan svara på mina frågor så blir jag jätteglad.
    Mått: 34x21 cxm H: ca 7 cm.
    Tack på förhand!
    Namn:  CIMG3013.jpg
Visningar: 51
Storlek:  148,4 KBNamn:  CIMG3017.jpg
Storlek:  135,4 KBNamn:  CIMG3024.jpg
Storlek:  92,5 KB

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Det känns väldigt svårt att gissa vad det handlar om för metall det handlar när man varken vet vikt eller hårdhet, den är uppenbart målad med någon slags guldfärg. Jag tycker det ser ut som den är gråaktig där färgen är borta och i så fall kan det vara antingen zink eller någon tennlegering som brittanniametall. Den ser dock dåligt efterarbetad ut på utsidan vilket kan tyda på att den är nyare.

Stilen är nyrokoko med lite blandstil, sedan är jag osäker på om den är från tiden, gjutningen ser väldigt grov ut på utsidan. Eller är det guldfärgen som är dåligt pålagd.

Citat Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
    Det känns väldigt svårt att gissa vad det handlar om för metall det handlar när man varken vet vikt eller hårdhet, den är uppenbart målad med någon slags guldfärg. Jag tycker det ser ut som den är gråaktig där färgen är borta och i så fall kan det vara antingen zink eller någon tennlegering som brittanniametall. Den ser dock dåligt efterarbetad ut på utsidan vilket kan tyda på att den är nyare.

Stilen är nyrokoko med lite blandstil, sedan är jag osäker på om den är från tiden, gjutningen ser väldigt grov ut på utsidan. Eller är det guldfärgen som är dåligt pålagd.
    Hej FBQ!
    Tack för ditt snabba svar! Ja, jag tror det är tenn under den guldfärgade ytan. Tror inte heller det är nån dyr grej utan ett trevligt prydnads föremål med de vackra snirkliga detaljer.
    Tack än en gång för ditt svar!
    Mvh Glada Katten

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    P:et skulle ju kunna stå för pewter. annars känns det ju troligare med britanniametall om det liknar tenn. Jag kan ju inte utesluta att den är 1800-tal men stämpeln form och att utsidan ser ganska dåligt efterarbetad ut får mig att tro att den snarare är 1900-tal.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •