Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olika gamla cognac-flaskor, vad har de för historia?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Olika gamla cognac-flaskor, vad har de för historia?

    Hej!

    Novis på flaskor men intresserad och försöker lära mig om mitt hus historia.

    Hittade ett gäng flaskor uppe på vinden i ett 1890-tals hus som jag köpt.

    Har någon nått litet kort att berätta om någon/ några flaskor?
    När de tillverkats.. och när de kanske kan tänkas ha sålts?

    (Letat årtal men hittar inget på någon flaska.. inte heller knoppflaskan, står bokstaven A på den)Click image for larger version

Name:	IMG_0144.jpg
Views:	1
Size:	102,4 KB
ID:	689218Click image for larger version

Name:	IMG_0145.jpg
Views:	1
Size:	75,3 KB
ID:	689219Click image for larger version

Name:	IMG_0146.jpg
Views:	1
Size:	80,2 KB
ID:	689220

    Tack på förhand

  • #2
    Riktigt trevlig samling, det är inte så ofta man ser bevarade etiketter. Bilderna är för suddiga för att jag skall kunna se dem ordentligt men de liknar de flasktyper som var vanliga i början på 1900-talet.

    Knoppisen finns det en del samlare här som säkert kan beskriva bättre, men jag kan ju göra ett första försök - A kan stå för Arboga men Å för Årnäs är betydligt vanligare, det är inte ett Å? Om den är maskingjord finns en dateringsbokstav under glasbruksmakeringen. Bilden är för suddig för att jag skall kunna se, men av övriga flaskors ålder och etiketten tror jag att den är äldre och blåst i form. Då finns årtalet i botten om den är daterad
    Är flaskan från 1800-talet saknar den årtal. Den kan ju vara tappad på 1900-talet och ändå ha en butelj från 1800-talet som återbrukats några gånger.

    Comment

    Working...
    X