Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knoppflaska (A) Etikett Östersund

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jag tycker nog det mesta pekar på att konjaksflaskorna är från samma tid.

    Den ena är från A. C. Meukow & co, firman grundades 1862 men finns fortfarande kvar, här finns bland annat lite om dess historia http://blog.cognacsociety.se/kultur/...ien-om-meukow/

    Medaljerna på flaskan är dels från världsutställningen i Dublin 1865, den andra går inte att läsa, dock verkar den handla om kronprins Fredrik Vilhelm som utställningens beskyddare. Han är ju identisk med Fredrik III av Tyskland som dog 1888 efter att ha regerat som kejsare några månader.

    Om den andra firman George Sayer & co. hittar jag ganska lite, en priskurant från 1871 och några flaskor som skall ha varit från omkring 1890 som sålts på auktion, tyvärr utan bild. Att den bara har medalj från världsutställningen i London 1862 skulle snarast få mig att gissa att den är äldre än 1890-talet, det känns lite tveksamt om det hade varit god idé att ha för gamla priser på sin flaska, det kan ju tolkas som att det bara gått utför sedan dess. Men, flaskorna skulle ju mycket väl kunnat vara ganska gamla när de konsumerades, konjak går ju att lagra länge.

    Comment

    Working...
    X