Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knoppflaska (A) Etikett Östersund

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Knoppflaska (A) Etikett Östersund

    Hej!

    Novis på flasko men intresserad och försöker lära mig om mitt hus historia.

    Hittade en knoppflaska (med andra flaskor) uppe på vinden i ett 1890-tals hus som jag köpt.

    Kan någon berätta lite kort om just denna flaska?
    När den tillverkats.. och kanske kan tänkas ha sålts?

    Den är märkt med 1/3, samt med ett A
    Flaskan ser ut att vara tillverkad i 3 delar

    Tack på förhand
    Bifogade filer

  • #2
    Du får nog komplettera Dina uppgifter en aning om
    man ska kunna hjälpa Dig. T.ex. Vadå 1/3 -LIT. eller LITER ?
    Finns det två eller tre "stjärnor" på halsen ? Står det något
    undertill på den, i botten eller på kanten ?
    Är det två stjärnor så är det iaf Arboga glasbruk, sedan
    skadar det inte om Du rengör den försiktigt utan att skada
    etiketten samt tar en ny bild där man ser hela regalinen.
    Last edited by prylsnubben; 2019-02-01, 12:38.

    Comment


    • #3
      Hej och stort tack för din tid!

      Ja.. skulle faktiskt ha varit med fler bilder till på ursprungsposten ser jag.
      (ny på sidan så jag får trimma in mig lite)

      Det är förkortat LIT
      Det står ialf INGET årtal under flaskan så som jag ser många andra knoppflaskor har..

      Postar dom bilder som skulle varit. .så kan jag kompletera mer när jag har flaskan framför mig om det behövs.
      Ser ut att var 1 stjärna ialf per sida.. (så totalt 2 då) zoomade även in det jag kunde på knoppen på de bilder jag har
      Bifogade filer
      Last edited by MikaelBerntsson; 2019-02-01, 13:55.

      Comment


      • #4
        Hej Mikael och välkommen till PES.
        Skulle gissa på att Arboga-knoppisen
        är från 1910-20 mellan tummen och
        pekfingret.
        Det finns andra som kan detta bättre
        på forumet så jag hoppas att de rättar
        mig om jag är alltför fel ute..............

        Comment


        • #5
          Jag är möjligen mer novis än du i så fall

          Har såklart sökt runt... men jag är rädd att jag ska hitta det jag själv vill hitta o då missar verkligheten*skratt
          Önskar att den ska vara från 1890-ish ... eftersom det är då huset (i jämtland) byggdes o det vore kul med en flaska .. som jag med fantasin kan tänka att dom som la taket drack där o firade (flaskan låg på vinden i bjälklaget).

          Eftersom min saknar årtal hoppas jag att den ska vara mellan 1890 och 1900.
          Innan 1890 skrev man ut LITER helt läste jag samt att men efter 1900 började märka med årtal i botten.

          Hittat detta:

          https://digitaltmuseum.se/011024273181/flaska
          Knoppölen märktes till att börja med endast med de tre "*" samt respektive glasbruks bokstav därunder (Arboga och Årnäs märkte med två st "*"). Dessutom märktes knoppölsflaskorna med storlek 2/3-, 1/3- samt 1/6 Lit.

          Flaskor tillverkade före 1890 har hela ordet "Liter" på bröstet. Troligtvis var detta för att det svenska folket skulle lära sig att använda "liter" i stället för det föråldrade "stop". (1/3-Liter ? 1/4- stop)

          Knoppöl märktes med årtal från och med år 1900. De märktes då i botten med 1900+1 och så vidare. Förutom årtalsmärkningen i botten, fanns det en märkning som angav vilket arbetslag som tillverkad flaskan. En tidig kvalitetssäkringsåtgärd. En del glasbruk skrev även ut glasbrukets namn i botten på flaskan. 1922 kom Märkningen med en gemen bokstav under glasbruksmärkningen.



          http://precisensan.com/antikforum/ar...hp/t-807.html?
          Knoppöl med år 1900 är ganska svåra att hitta då det var ett brytnings år,
          man införde årtalsmärkning under år 1900, när? Vet inte när under året
          beslutet tog.

          Sedan skriver ju LS att inte alla bruk märkte år 1900, utan många började
          inte förens året efter med 1900+1 eller 1900.1 m.m.

          Så man får annta att en del som man tror är 1890-tals utan årtal kan vara
          ifrån bruk som körde på under hela år 1900 och fram tills man märkte
          1900+1
          Last edited by MikaelBerntsson; 2019-02-01, 17:08.

          Comment


          • #6
            Absolut kan den vara från 1890-99 som Du säger. Jag vet inte om alla
            märkte med årtal under från 1900 och framåt, i Arbogas fall till 1927.
            Därefter kom ju "Nya Arboga" som märkte i botten med Arboga tvärs-
            över. Om Arboga märkte med årtal i botten från 1900-1927 så är ju
            saken klar och Du är att gratulera.
            Det är väl främst regalinens lite bulliga form som gör att jag är tvek-
            sam om att den är så tidig. Har själv inte LS bok, men det finns andra
            här som jag hoppas kommer in och bringar klarhet i detta.
            Kom på att man 1922 började med gemener på bröstet istället för år-
            tal i botten, alltså 1922=a, 1923=b osv.

            PS Tror Du har rätt, det verkar som att en lag om årtslsmärkning till-
            kom 1900, den gällde t.o.m. 1921 när man övergick till gemenerna
            på bröstet.

            Se inlägg 9:http://precisensan.com/antikforum/sh...highlight=1924
            Last edited by prylsnubben; 2019-02-01, 19:47.

            Comment


            • #7
              Du får ju gärna visa etiketterna på de andra flaskorna också. Känner mig väl lite tveksam. Det verkar vara mestadels importerad konjak, känns inte riktigt som vad ett byggarbetslag skulle ha druckit vid taklagsfesten. Men uppebart är de från före Brattsystemet 1917. Det verkar ju finnas medaljer alla fall på en flaska, de brukar ju uppdateras med nya priser så det skulle kunna ge en vink om åldern. Stavningen kan ju också hjälpa till. Men även om flaskorna skulle från början av 1890-talet kan de ju ha hamnat på vinden lite senare.

              Comment


              • #8
                Hej Mikael. Var rädd om etiketten på A flaskan och limma försiktigt dit den bit som lossnat. ALLTID trevligt om originaletiketten sitter kvar så hel som möjligt. Högst sannolikt är den från 1890 talet. Som ovan skrev, visa bild på övriga flaskor som skymtar i bakgrunden. Intresserad av punsch flaskor som har etiketten kvar, om det finns sådana och du gör dig av med dem. Tack för ditt inlägg.

                Comment


                • #9
                  Tack för fina svar!

                  Av de flaskor som jag har låg ölflaskan tillsammans med dessa två flaskor.
                  De låg tillsammans på en plats jag fick huvud och en arm, med en pinne lyckades jag nå dom o dra dom till mig.
                  Cognac flaskorna låg "pakterade" i de halm-hattarna som syns på en bild.

                  Flaskorna är väldigt oregelbundna när man kollar på dom från olika sljus, försökt få med det i bild.
                  Den mörkare flaskans botten är avsevärt mycket tjockare på ena sidan.
                  Bifogade filer
                  Last edited by MikaelBerntsson; 2019-02-03, 21:11.

                  Comment


                  • #10
                    Finns även en tredje flaska med "medaljonger" (?)
                    Den låg inte i anslutning till dessa tre utan tillsammans med övriga flaskor på ett annat ställe på vinden

                    Postar bilder på den här
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Buteljer av den här modellen brukar dateras 1880-1920, tror det blir svårt att snäva in dem närmare.

                      Östersunds utskänkningsbolag bildas 1876 men blev aktiebolag 1896 så alla fall den flaskan borde vara senare än så.

                      Comment


                      • #12
                        Suttit och tittat på öl-flaskans etikett.
                        Var det vanligt att man skrev ut aktiebolag OM man var ett aktiebolag?

                        Enligt wikipedia:
                        Bryggeriet bildades som Östersunds Ångbryggeri 1881 (bolag 1899) och bytte 1961 namn till TILL-bryggerierna

                        Etiketten på min flaska (se bild) är inte aktiebolag utskrivet.
                        Hittade dock en annan etikett där aktiebolag är utskrivet..

                        Det skulle kunna tyda på att flaskan är tidigare än 1899 tänker jag... ?
                        (Men åter igen så tänker ju jag det jag VILL hitta o blir därmed "partisk" *skratt)
                        Bifogade filer
                        Last edited by MikaelBerntsson; 2019-02-04, 09:16.

                        Comment


                        • #13
                          Tror inte det enbart är önsketänkande från Din sida,
                          allt som framkommit talar för att buteljen och etiketten
                          som är den ursprungliga kan dateras till 1890-tal.

                          Comment


                          • #14
                            Jag skulle väl säga man visserligen skulle kunna tänkas vara aktiebolag utan att tydligt säga det på etiketten. Men, jag tror inte det är särskilt troligt att man gått från att skriva ut att man var aktiebolag till att inte göra det. Man kan ju även räkna med en viss eftersläpning, från att man blivit aktiebolag och tyckt att etiketten behövs uppdateras och ölen rullar av bandet med nya etiketter kan nog ha gått lite tid, särskilt som de inte är direkt felaktiga. Tror dock att det ger en indikation om åldern.

                            Det verkade ju som de flesta flaskorna var franska och inte ger mig mycket vägledning. Började fundera på din teori om taköagsfesten. Att jag inte trodde på den hade ju att göra med att fransk konjak knappast var något som köptes av bönder och hantverkare. Kanske kunde någon komma över en flaska, men tre-fyra? Och skulle man då bruka dem vid en taklagsfest? Du skrev ju "utanför" Östersund och då kände jag att alternativet var ett bygge av någon landskommun och de nog knappast budget för fransk konjak på taklagsfesten. Men, det finns ju andra möjligheter, du har inte berättat vilken byggnad det handlar om.

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                              Jag skulle väl säga man visserligen skulle kunna tänkas vara aktiebolag utan att tydligt säga det på etiketten. Men, jag tror inte det är särskilt troligt att man gått från att skriva ut att man var aktiebolag till att inte göra det. Man kan ju även räkna med en viss eftersläpning, från att man blivit aktiebolag och tyckt att etiketten behövs uppdateras och ölen rullar av bandet med nya etiketter kan nog ha gått lite tid, särskilt som de inte är direkt felaktiga. Tror dock att det ger en indikation om åldern.

                              Det verkade ju som de flesta flaskorna var franska och inte ger mig mycket vägledning. Började fundera på din teori om taköagsfesten. Att jag inte trodde på den hade ju att göra med att fransk konjak knappast var något som köptes av bönder och hantverkare. Kanske kunde någon komma över en flaska, men tre-fyra? Och skulle man då bruka dem vid en taklagsfest? Du skrev ju "utanför" Östersund och då kände jag att alternativet var ett bygge av någon landskommun och de nog knappast budget för fransk konjak på taklagsfesten. Men, det finns ju andra möjligheter, du har inte berättat vilken byggnad det handlar om.

                              Huset i sig är stort och fint, ca 300m2 med matsal och kakelugn.
                              Har nog varit en stor skogsfastighet tidigare..
                              Vad gäller utanför Östersund på den tiden.. kan jag nog tänka mer tvärtom. Skogsfastigheterna mådde gott!
                              Byn jag bor i är en grannby till Skyttmon som kanske beskrivs bra här:

                              Comment

                              Working...
                              X