Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Knoppflaska (A) Etikett Östersund

  1. #11
    Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Visby
    Inlägg
    3 891
    Buteljer av den här modellen brukar dateras 1880-1920, tror det blir svårt att snäva in dem närmare.

    Östersunds utskänkningsbolag bildas 1876 men blev aktiebolag 1896 så alla fall den flaskan borde vara senare än så.

  2. #12
    Suttit och tittat på öl-flaskans etikett.
    Var det vanligt att man skrev ut aktiebolag OM man var ett aktiebolag?

    Enligt wikipedia:
    Bryggeriet bildades som Östersunds Ångbryggeri 1881 (bolag 1899) och bytte 1961 namn till TILL-bryggerierna

    Etiketten på min flaska (se bild) är inte aktiebolag utskrivet.
    Hittade dock en annan etikett där aktiebolag är utskrivet..

    Det skulle kunna tyda på att flaskan är tidigare än 1899 tänker jag... ?
    (Men åter igen så tänker ju jag det jag VILL hitta o blir därmed "partisk" *skratt)
    Bifogade bilder Bifogade bilder    
    Senast redigerat av MikaelBerntsson den 2019-02-04 klockan 09:16.

  3. #13
    Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Saltsjö-Boo, Nacka
    Inlägg
    10 240
    Tror inte det enbart är önsketänkande från Din sida,
    allt som framkommit talar för att buteljen och etiketten
    som är den ursprungliga kan dateras till 1890-tal.

  4. #14
    Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Visby
    Inlägg
    3 891
    Jag skulle väl säga man visserligen skulle kunna tänkas vara aktiebolag utan att tydligt säga det på etiketten. Men, jag tror inte det är särskilt troligt att man gått från att skriva ut att man var aktiebolag till att inte göra det. Man kan ju även räkna med en viss eftersläpning, från att man blivit aktiebolag och tyckt att etiketten behövs uppdateras och ölen rullar av bandet med nya etiketter kan nog ha gått lite tid, särskilt som de inte är direkt felaktiga. Tror dock att det ger en indikation om åldern.

    Det verkade ju som de flesta flaskorna var franska och inte ger mig mycket vägledning. Började fundera på din teori om taköagsfesten. Att jag inte trodde på den hade ju att göra med att fransk konjak knappast var något som köptes av bönder och hantverkare. Kanske kunde någon komma över en flaska, men tre-fyra? Och skulle man då bruka dem vid en taklagsfest? Du skrev ju "utanför" Östersund och då kände jag att alternativet var ett bygge av någon landskommun och de nog knappast budget för fransk konjak på taklagsfesten. Men, det finns ju andra möjligheter, du har inte berättat vilken byggnad det handlar om.

  5. #15
    Citat Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
    Jag skulle väl säga man visserligen skulle kunna tänkas vara aktiebolag utan att tydligt säga det på etiketten. Men, jag tror inte det är särskilt troligt att man gått från att skriva ut att man var aktiebolag till att inte göra det. Man kan ju även räkna med en viss eftersläpning, från att man blivit aktiebolag och tyckt att etiketten behövs uppdateras och ölen rullar av bandet med nya etiketter kan nog ha gått lite tid, särskilt som de inte är direkt felaktiga. Tror dock att det ger en indikation om åldern.

    Det verkade ju som de flesta flaskorna var franska och inte ger mig mycket vägledning. Började fundera på din teori om taköagsfesten. Att jag inte trodde på den hade ju att göra med att fransk konjak knappast var något som köptes av bönder och hantverkare. Kanske kunde någon komma över en flaska, men tre-fyra? Och skulle man då bruka dem vid en taklagsfest? Du skrev ju "utanför" Östersund och då kände jag att alternativet var ett bygge av någon landskommun och de nog knappast budget för fransk konjak på taklagsfesten. Men, det finns ju andra möjligheter, du har inte berättat vilken byggnad det handlar om.

    Huset i sig är stort och fint, ca 300m2 med matsal och kakelugn.
    Har nog varit en stor skogsfastighet tidigare..
    Vad gäller utanför Östersund på den tiden.. kan jag nog tänka mer tvärtom. Skogsfastigheterna mådde gott!
    Byn jag bor i är en grannby till Skyttmon som kanske beskrivs bra här:
    http://www.skyttmon.se/

  6. #16
    Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Visby
    Inlägg
    3 891
    Jag tycker nog det mesta pekar på att konjaksflaskorna är från samma tid.

    Den ena är från A. C. Meukow & co, firman grundades 1862 men finns fortfarande kvar, här finns bland annat lite om dess historia http://blog.cognacsociety.se/kultur/...ien-om-meukow/

    Medaljerna på flaskan är dels från världsutställningen i Dublin 1865, den andra går inte att läsa, dock verkar den handla om kronprins Fredrik Vilhelm som utställningens beskyddare. Han är ju identisk med Fredrik III av Tyskland som dog 1888 efter att ha regerat som kejsare några månader.

    Om den andra firman George Sayer & co. hittar jag ganska lite, en priskurant från 1871 och några flaskor som skall ha varit från omkring 1890 som sålts på auktion, tyvärr utan bild. Att den bara har medalj från världsutställningen i London 1862 skulle snarast få mig att gissa att den är äldre än 1890-talet, det känns lite tveksamt om det hade varit god idé att ha för gamla priser på sin flaska, det kan ju tolkas som att det bara gått utför sedan dess. Men, flaskorna skulle ju mycket väl kunnat vara ganska gamla när de konsumerades, konjak går ju att lagra länge.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •