Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Sista snapsglaset fr från ”mitt” Ångermanland...

PS...Mitt stora Tack var riktiat till alla, även till medlemmarna ovan!! Blir ibland lite snurrig över hur ”trådandet” fungerar.../B.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Här kommer en bild, några glas med "etaget" till vänster och några glas som är från senare delen av 1800-talet tii högerJag tror ju annars som gärdsle, före 1850 är det väl glaset troligen inte ifrån. Namn:  20190128_103648.jpg
Visningar: 80
Storlek:  105,2 KB

Asch, nu blev bilden upp och ned... Tänkte det var lite intressant med utseendet på knapparna - jag har ju noterat att knapparna ofta blir mindre på senare glas (om vi bortser från ännu tidigare glas - de har ju också ofta små knappar) - jag har tänkt mig att det handlat om ändrade ideal - balusterben är ju det som i stället blir på modet och generellt sett högre och smalare glas, och jag har tänkt mig att det är därför knapparna blir mindre. Nu slog det ju mig att kanske var knappar enklare att göra? Är det därför de finns kvar som en billigare variant av baluster?
    Senast redigerat av FBQ den 2019-01-29 klockan 10:44.

Blir lite osäker på ”knappologin”...Menar man kransen runt foten? Har lärt mig en hel del då och då på forumet, tack för det, men nu blev jag osäker...

Rättelse...(det blev en semla för mkt...) menar förstås kransen på benet!

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Nej, jag menade knappen, gärdsle nämnde ju den i sitt senaste inlägg. Kanske blev det rörigt när jag talade om både kransen på foten och knappen.

Den här kransen på foten hör bara hemma runt 1850. Alla glas av modell från tiden har den inte. Den skulle kunna vara rent tekniskt betingad - fotsaxen har klämt ihop den varma glasmassan och format foten medan den vridits runt och då har området dit den inte nått längst in blivit kvar som en förhöjning. Men i så fall måste man ju alla fall tyckt att det sett okej ut, annars borde man ju ha dolt det eller försökt undvika.

Bra bild men lite ansträngande för nacken :-)
    På de tidigare helslipade kupiga glasen och på länsmansglaset har vi den omsorgsfullt formade knappen och på det lite senare berlinerglaset liten och bara liksom tillklämd. Jag har hört en skröna om att det runt 1850-talet ingick i mästarprovet att göra en skarp knapp. Tiden 1850-1880 erbjöds många serviser med antingen baluster- eller knappben, t.ex. Berliner och Anglaise.
    Så småningom (från c:a 1870) blir benets utformning ("faconering") ett kännetecken för servisen t.ex Raglan, Gerolstein, Adele o.s.v.
    Det är intressant att se att man sällan kombinerar olivslipade kupor med knappben.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009

Kransen, etaget...

....knappen (balustern) och driven kant.
    Dessutom (utom bild) rått knackat puntel-
    märke.

Sneakar mig in på tråden med ett glas
    som tydliggör dessa begrepp rätt bra
    enligt mig. Pressglas som Ni ser på alla
    skarvar.

PS Två separata bilder på olika delar av
    glaset för bättre fokus.
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Tack, tack för allas ansträngningar, engagemang! Har nu förstått att man kallar benen för antingen knappben eller balusterben. Förstod tidigare inte var knappen var belägen, men nu har tolvskillingen ramlat ner - som min gamle far, f. 1900, sa..../B

Citat Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
    Det här glaset brukar kallas helslipat och kom på modet c:a 1850 och bortemot ett halvsekel framåt hos alla glasbruk som gjorde hushållsglas.
    På 1930-talet lät formgivaren Elis Bergh sig inspireras av detta glas och ritade en långlivad serie för Kosta under namnet Karlberg, men då har vi en annan glaskvalitet och så är också knappen slipad.
    Jag tror att ditt glas inte hör till de tidigaste helslipade, men kan vara tillverkat runt 1870. Att det har rått puntelmärke förvånar lite, eftersom man brukade "kula"(= slipa bort puntelmärket) glasen som ändå skickades till sliperiet.
    Synd att du inte har fler........
    Jag tycker det ser ut som ett pressat glas. Åldern är nog densamma.

Birgittas helslipade glas är blåst. Det syns inte några skarvar på foten. Glasytan på pressglas har också betydligt sämre finish än blåsta och slipade. Men det fanns pressade snapsglas som skulle se ut som blåsta och helslipade. De fanns parallellt från c:a 1880 och några årtionden framåt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •