Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Antik karaff....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Antik karaff....

    ...som är helt underbar. Kruxet är bara att ALLT är alldeles för bra.
    -Avfärgningen, alltså karaffen är HELT färglös.
    -Härliga glastrådar som kanske inte syns på bild, förmodligen från
    när man formade mynningskanten.
    -Slitaget är så fint men även det svårt att se då den delen av
    karaffens botten som har kontakt med underlaget endast är ca 2mm.
    Slitaget känns dock, lent som en babystjärt.
    -Osmälta små kvartspartiklar (?) lite har och var.
    -Gravyren, riktigt bra och så typisk för det tidiga 1800-tals glaset.
    -Ett underbart formspråk med den runda underdelen och den ovanligt (?)
    långsträckta halsen.
    -Priset, 30 kr.

    Ja bilderna är ju nytagna nu ikväll med blixt (ivrig som man är kunde jag
    inte bärga mig tills imorgon). Bättre bilder i dagsljus om intresse finns.
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2019-01-24, 01:07.

  • #2
    Hur som helst.....

    ....är karaffen värd några bättre bilder i dagsljus.
    De karaffiner jag hittat som varit mest lika denna
    har varit från Kosta och daterade 1800-talets
    början (äldre svenskt glas, Heribert Seitz).
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2019-01-24, 12:56.

    Comment


    • #3
      Den var fin. Såg en med rakare sidor och med etsad motiv av hjortar men med tråkig beläggning så det blev inget köp

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
        Den var fin. Såg en med rakare sidor och med etsad motiv av hjortar men med tråkig beläggning så det blev inget köp
        Tack nobe, visst är den fin. Tycker formen är väl proportionerlig.

        Comment


        • #5
          Kan bara hålla med att det var en trevlig pjäs, trådarna du nämner i glaset
          tycker jag mera faller in under rampor å sliror, varv nog vanligt,
          oftast kom dom när man närmade sig botten i degeln.
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

          Comment


          • #6
            Gratulerar! Helt ljuvliga sliror och helcharmig, lite lagom tafflig gravyr. Skulle gissa på 1820-1840 och något av de svenska eller finska glasbruk som fanns då. Då och då lyckades man ju faktiskt pytsa i precis rätt mängd brunsten i mängen för att få ett klart glas.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
              Kan bara hålla med att det var en trevlig pjäs, trådarna du nämner i glaset
              tycker jag mera faller in under rampor å sliror, varv nog vanligt,
              oftast kom dom när man närmade sig botten i degeln.
              Hirvi
              Tack Hirvi, angående rampor och sliror så ligger ju den "tråden" jag menar utanpå glaskroppen,
              alltså man känner den med fingrarna och kan följa den uppifrån och ner runt hela karaffen från
              den utvikta mynningskanten ända ner till kanten på botten av karaffen där den slutar i en
              så´n där liten osmält partikel/sten. En och samma tråd flera varv runt innan den når hela vägen
              ner.

              Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
              Gratulerar! Helt ljuvliga sliror och helcharmig, lite lagom tafflig gravyr. Skulle gissa på 1820-1840 och något av de svenska eller finska glasbruk som fanns då. Då och då lyckades man ju faktiskt pytsa i precis rätt mängd brunsten i mängen för att få ett klart glas.
              Tack gärdsle, angående slirorna se svar till Hirvi, annars är ju "doseraren" av brunstensmängden klart mer proffsig än ritaren.
              Men som sagt charmig och tycker jag väldimensionerad. Är inte halsen ovanligt långsträckt och stolt?

              PS Jag ifrågasätter inte detta med slirorna, jag bara undrar om de kan ligga utanpå glaset, trodde de fanns inne i glasmassan.

              Comment


              • #8
                Lite lurigt när man inte har den i handen, det händer ju att glastrådar kommer från anfångare mm å fastnar på folk å glasföremål och snurrar med runt, men dom brukar sitta ganska löst för dom kallnar så fort, men men men mycket kan hända
                jag tycker denna partickel du nämner kan ha legat i degeln och vid anfånget kan den släpat med runt när blåsaren vred på glasmassan,det går att känna utanpå vissa orenheter.
                Hirvi
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                Comment


                • #9
                  Bra svar Hirvi, lite som när jorden rör sig runt solen då, i en egen bana i glasets universum.

                  Comment


                  • #10
                    Fin karaff, lite dyr men smakar det så kostar det

                    Jag har en liknande som nog visats här på pes tidigare, den är dock inte alls så fin som din och den har också en lite kortare hals med en enklare mynning.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
                      Fin karaff, lite dyr men smakar det så kostar det

                      Jag har en liknande som nog visats här på pes tidigare, den är dock inte alls så fin som din och den har också en lite kortare hals med en enklare mynning.
                      Hallå Legion, tror faktiskt att halsen är ovanligt lång. Lite dyr var den, men efter lite grävande i kistbotten
                      så lyckades jag skrapa ihop det ansenliga beloppet i kontanter.

                      Comment

                      Working...
                      X