Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammalt snapsglas från Ångermanland

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gammalt snapsglas från Ångermanland

    Tacksam för någon kommentar kring detta gamla glas...Efter vad jag förstår det så var det det äldsta som fanns i min mans föräldrahem vid ånermanländska kusten, en bondgård med gamm-stuga från 1700-talet. Många udda snapsglas fanns kvar, de andra av lite yngre datum. Tror mig kanske har kommit förbi Click image for larger version

Name:	B060CB04-1B1E-4E76-8C2C-037232A3B443.jpg
Views:	1
Size:	53,8 KB
ID:	689105Click image for larger version

Name:	C0094F70-4D66-40EC-BB90-1D20E19F75B1.jpg
Views:	1
Size:	102,3 KB
ID:	689104Click image for larger version

Name:	CB25C98C-198E-4F83-9EBD-2E9BBD04DCC7.jpg
Views:	1
Size:	85,3 KB
ID:	689106Click image for larger version

Name:	1724123B-AD71-4622-BD63-28A06AFA31EA.jpg
Views:	1
Size:	49,0 KB
ID:	689107något liknande här på forumet för längesen, men gjorde i så fall inga anteckning. Så fint glas, tycker jag, att även detta tål att visas upp. Som vanligt, så lade sig bilderna som de ville...

    Vänligen,
    Birgitta E.

  • #2
    Jag undrar också, då jag köpte fyra stycken av den här modellen här i höstas. De verkar inte vara tidigt 1800-tal utan senare men de känns ändå lite roliga. Kanten är driven, foten gjuten med planslipad botten.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
      Jag undrar också, då jag köpte fyra stycken av den här modellen här i höstas. De verkar inte vara tidigt 1800-tal utan senare men de känns ändå lite roliga. Kanten är driven, foten gjuten med planslipad botten.
      Tack - och så skojigt! Är dina likadana, lite skeva i ”centreringen” av stjärnan i bottnen?

      Comment


      • #4
        Förlåt dröjsmål med svar, jag skall se om jag kan lägga in bilder sent i kväll. Tycker inte att de är jättedåligt centrerade men kan titta på det då.

        Comment


        • #5
          Den fyrkantiga foten är väldigt primitiv, så jag tror på en ganska tidig tillverkning c:a 1840. Den är väl avfärgad, men någon lyckades man ju ha lagom mängd brunsten i mängen för att få ett klart glas. Ett populärt glas som hade ungefär samma uppbyggnad som detta var det danska "Gorm den gamle" från 1900-talets början, men detta är tveklöst äldre. Vet du om folket i den gamla ångermanländska gården hade någon anknytning till Finland? Det fanns en del trevliga glasbruk på andra sidan Bottenhavet.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
            Den fyrkantiga foten är väldigt primitiv, så jag tror på en ganska tidig tillverkning c:a 1840. Den är väl avfärgad, men någon lyckades man ju ha lagom mängd brunsten i mängen för att få ett klart glas. Ett populärt glas som hade ungefär samma uppbyggnad som detta var det danska "Gorm den gamle" från 1900-talets början, men detta är tveklöst äldre. Vet du om folket i den gamla ångermanländska gården hade någon anknytning till Finland? Det fanns en del trevliga glasbruk på andra sidan Bottenhavet.
            Tusen Tack! SÅ intressant! Skrev ett långt svar, men blev utloggad precis när jag skulle skicka iväg det. Återkommer i morgon.../Birgitta

            Comment


            • #7
              Här är mina. Jag tycker som sagt att de har känts för väl avfärgade för att vara första hälften av 1800-talet men ändå med vissa defekter i massan tänkte jag att de samtidigt troligen inte heller var helt nya.Click image for larger version

Name:	20190124_220715.jpg
Views:	1
Size:	104,2 KB
ID:	570220Click image for larger version

Name:	20190124_220737.jpg
Views:	1
Size:	95,9 KB
ID:	570221

              Comment


              • #8
                Bedras jag av vinkeln på fotot eller är mina vidare? Click image for larger version

Name:	20190124_221345.jpg
Views:	1
Size:	108,8 KB
ID:	570222

                Jag googlade nu och det ser ut som mina är just "Gorm den gamle".

                Comment


                • #9
                  "Gorm den gamle" har vidare kupa och kortare ben än Birgitta E:s glas. Holmegaards "Gorm den gamle" har så vitt jag vet inget mönsterskydd, så mer eller mindre identiska modeller kan säkert vara gjorda lite varstans.

                  Comment


                  • #10
                    Hej igen! Litet snabbt och tacksamt svar! Ska fatta mig kort denna gång, inte riskera utloggning....Och ett antagligt JA! till den spännande tanken om koppling till Finland! För i huset fanns en urgammal börs, full av gamla mynt - även såna från 1700-talet. Och finska mynt från mitten av 1800-talet!! kommer ihåg årtalet 1862 från ett, men andra fanns. Finns kvar..., liksom börsen, kan nog letas upp.
                    Bifogar ett nytt foto, där man ser att fotkanten på mitt glas är betydligt ojämnare än kanten Click image for larger version

Name:	B3F34BBD-BC9D-408F-B815-95A0066C5252.jpg
Views:	1
Size:	43,1 KB
ID:	570223på de fyra ovan. Men så roligt att få se dem, tack!

                    Comment


                    • #11
                      Glömde berätta att diametern på kupan är 4,2 cm och glasets hela längd är 10 cm.

                      Comment


                      • #12
                        Den foten går inte av för hackor, helt underbar som Knut skulle sagt,
                        jag håller med.

                        Comment


                        • #13
                          Håller med, underbart glas med en tydlig ålder! Det är just saker som det ruffiga utförandet och den sneda foten som får igång glassamlarna

                          Comment


                          • #14
                            Ack, min dotter ville uppsöka Antikrundan, när de ”igår” besökte Torups slott utanför Malmö. Hon ville ha något gammalt med sig, så hon fick låna ett antal samiska föremål från 1920-talet. Det blev ingen större upphetsning från Antikrunde-gänget mer än över en gammal katekes på samiska. Dumt att jag glömde bort detta glas, då hade hon kanske rentav kommit med ”i rutan”😊...Det får kanske bli ett nytt försök, besök...
                            Tusen Tack alla, för ert engagemang!
                            Birgitta E.

                            Comment

                            Working...
                            X