Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Puderstol

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ok, väldigt lite synligt trä, jag törs in säga säkert. Den är ju definitivt inte ny, minst 1800-tal. Men den kan nog vara från sent 1700-tal eller tidigt 1800-tal. Dock då inte svensk utan från något land med mer engelsktinfluerat mode. Jag tror fortfarande inte att den är gjord som pottstol, den insatsen är senare infogad, men det bör vara gjort på 1800-talet alla fall. Det syns ju att den satt där när den målades om, skulle gissa att det gjordes ungefär samtidigt som sitsen sattes på. Sitsen är nyare, men ser ut att vara 50-75 år alla fall.

    Frågan är vad huvudbonaden är och vad den gör där. När jag tittar på den liknar den mest någon huvudbonad till en folkdräkt. Men långt ifrån någon svensk dekor eller huvudbonad. Det närmaste med lite liknande fason jag kunde hitta var i Georgien och Armenien. Någon annan kanske kan känna igen den bättre. Skall leta lite till. Den har nog alla fall hamnat i stolen långt senare.
    Last edited by FBQ; 2019-01-23, 19:08.

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
      Där har du en stol från tiden. Skulle dock inte kalla den för gustaviansk, den är nog inte svensk utan engelsk eller engelskinfluerad. Jag noterar ju dock att den är målad i linoljefärg vilket ju inte är så typiskt engelsk. Kanske var fel att kalla den chippendale, det här väl Var har du fått bilden ifrån?

      Hursomhelt säger jag som Tompa, en bild på undersidan skulle svara på om det är en renoverad stol från tiden eller en nyare stol.
      Hittade bilden via auktionsfirma på nätet , den är tillverkad i Stockholm men som du sa med Engelsk stil . Visst kom det möbelsnickare från andra länder till Sverige för att lära ut .

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
        Ok, väldigt lite synligt trä, jag törs in säga säkert. Den är ju definitivt inte ny, minst 1800-tal. Men den kan nog vara från sent 1700-tal eller tidigt 1800-tal. Dock då inte svensk utan från något land med mer engelsktinfluerat mode. Jag tror fortfarande inte att den är gjord som pottstol, den insatsen är senare infogad, men det bör vara gjort på 1800-talet alla fall. Det syns ju att den satt där när den målades om, skulle gissa att det gjordes ungefär samtidigt som sitsen sattes på. Sitsen är nyare, men ser ut att vara 50-75 år alla fall.

        Frågan är vad huvudbonaden är och vad den gör där. När jag tittar på den liknar den mest någon huvudbonad till en folkdräkt. Men långt ifrån någon svensk dekor eller huvudbonad. Det närmaste med lite liknande fason jag kunde hitta var i Georgien och Armenien. Någon annan kanske kan känna igen den bättre. Skall leta lite till. Den har nog alla fall hamnat i stolen långt senare.
        Måste tacka för din och andras engagemang i den här stolen . Kan vi helt utesluta den som en peruk produkt . Tänker på tyget som hänger över är inte direkt fint , mer som ett skydd . Läste en artikel om att det var mode att ha hög panna och vissa peruker är rätt höga med . Så kopplade ihop det med att den just är i en puderstol . Om man funderar på varför den är där , är det en slump eller har den en funktion .

        Comment


        • #19
          Vad gäller just sjuttonhundratalsmöbler och chippendalestil skall man komma ihåg en viktig sak: Thomas Chippendale blev inte känd genom att hans möbler spriddes utan genom att hans mönsterböcker spriddes. Han var en pionjär inom självpublikation och bilder av hans formgivning spreds snabbt över hela Europa, absolut även Sverige.

          Även om Sveriges Stockholmscentrerade nationalstil under epoken mest påminner om Louis XVI-stilen hade Sverige faktiskt starka band till Brittisk stil; vår mest kände snickare (Haupt) var faktiskt en tid gesäll hos Englands näst mest kännde: John Linnel. Speciellt Göteborg hyade starka band till Brittiska öarna genom sitt Skottska Borgerskap (Chalmers till exempel) och bland annat Somerset house i London ritades av den Göteborgsfödde William Chambers, även han kännd för sina publicerade mönsterböcker.

          Så nog kan en gustaviansk stol med chippendaledetaljer vara autentisk i vart fall på rent stilistiska grunder!

          Comment


          • #20
            Jag inser nog att det är bra att inte spekulera för mycket baserat på extremt suddiga bilder. Mössan kändes fullständigt fel och styrde nog mina tankar för mycket där det inte alls kunde se.

            Comment

            Working...
            X