Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Info: Kista

    Hej! köpte en kista på loppis som inredning till min hall . Fastnade direkt då den såg ut som en gammal skattkista . Undrar bara hur gammal den kan vara och har googlat en del men hittar inget som liknar helt . lyfter man på locket är det små fack överallt som det stått små flaskor där . Funderade om det kunde vara en fältkista i kriget eller något med alkemi . Frampå är det två dörrar till den nedre delen av kistan med två hyllor . Har varit lås där på båda dörrarna men borttagna . Intressanta är symbolerna på locket om någon vet vad det betyder och kan leda till hur gammal den kan vara . Är som fyra ringar eller ormar som biter sig i svansen med bladliknande dekoration . Mvh Fredrik
    Bifogade filer

  • #2
    Hej.

    Fin Kista. Men utifrån ditt foto är det omöjligt att åldersbestämning. För låg upplösning på fotot. Dessutom behövs ett foto på inredningen.
    Närfoto på smidet. Nitarna. Gångjärnen och låset. Då kan vi bestämma bättre.

    Mvh MrTompa
    Last edited by MrTompa; 2019-01-17, 15:58.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
      Hej.

      Fin Kista. Men utifrån ditt foto är det omöjligt att åldersbestämning. För låg upplösning på fotot. Dessutom behövs ett foto på inredningen.
      Närfoto på smidet. Nitarna. Gångjärnen och låset. Då kan vi bestämma bättre.

      Mvh MrTompa
      Absolut ! ordnar mer bilder . Är det någon som känner igen mönstret på locket . Mvh Fredrik

      Comment


      • #4
        8 är en oändlighets symbol och ormen som biter sig i svansen (Ouroboros) en Evighetssymbol. Kistan har fack upptill och skåp under så jag gissar på reseapotek/skeppsapotek
        Last edited by nobe; 2019-01-18, 14:13.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
          8 är en oändlighets symbol och ormen som biter sig i svansen (Ouroboros) en Evighetssymbol. Kistan har fack upptill och skåp under så jag gissar på reseapotek
          Tackar! spännande . Får forska i det .

          Comment


          • #6
            Jag tror inte på ormarna. Ornamentet är inte helt ovanligt på barockkistor. Här är det kanske inte idemtifierbart som något särskilt men i andra fall är det tydligt ett akantusblad.

            Formen av ett reseapotek, men jag blev fundersam över att jag inte tycker formatet på dörrbeslagen känns rätt och att lockets och dörrarnas beslag känns ganska olika. Hade som tompa velat se bättre bilder.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Fredde Visa inlägg
              Hej! köpte en kista på loppis som inredning till min hall . Fastnade direkt då den såg ut som en gammal skattkista . Undrar bara hur gammal den kan vara och har googlat en del men hittar inget som liknar helt . lyfter man på locket är det små fack överallt som det stått små flaskor där . Funderade om det kunde vara en fältkista i kriget eller något med alkemi . Frampå är det två dörrar till den nedre delen av kistan med två hyllor . Har varit lås där på båda dörrarna men borttagna . Intressanta är symbolerna på locket om någon vet vad det betyder och kan leda till hur gammal den kan vara . Är som fyra ringar eller ormar som biter sig i svansen med bladliknande dekoration . Mvh Fredrik
              Här kommer några bilder till .
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Nybygge med en del gamla delar. Beslagen på framsidan är nya. Vissa delar av träet verkar gammalt men låddelarna verkar nya. Kan vara att det är en vanlig kista som byggts om till reseapotek.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                  Nybygge med en del gamla delar. Beslagen på framsidan är nya. Vissa delar av träet verkar gammalt men låddelarna verkar nya. Kan vara att det är en vanlig kista som byggts om till reseapotek.
                  Delar din bedömning helt och hållet. Smidet är gjutet. Nitarna maskinrullade.

                  Comment


                  • #10
                    Vissa trä delar är utbytt , som där gångjärnet sitter fast på båda sidor . Låset är bytt och sitter lite längre ner , samt att låset på dörrarna är borttagna och ersatts med trä . Finns bord till den men tror inte den tillhör kistan från början . Som skruvade ben .

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                      Nybygge med en del gamla delar. Beslagen på framsidan är nya. Vissa delar av träet verkar gammalt men låddelarna verkar nya. Kan vara att det är en vanlig kista som byggts om till reseapotek.
                      När du säger nya och nybygge . Vad pratar vi om för ålder då . Känns väldigt gammal och sliten .

                      Comment


                      • #12
                        Jag skulle säga senaste 50 åren. Vissa delar är gamla, som beslagen på locket och delar av träet. Handtagen blir jag tveksam kring, de har rätt form för ålder men ser inte alls tillräckligt slitna ut. Jag funderar på vad den kan ha gjorts för, det måste ju ha varit en smed med ambitioner som gjort den, som förfalskning kan den ju knappast varit lönsam, är den gjord för teater eller film?

                        Comment


                        • #13
                          Intressant ! Svårt att se på bilder men handtagen är nötta och slitna . Smidet har en svag kopparfärg , ser slitet ut med massa porer och ojämna ytor . På vissa stället har det rostat bort och tunnat ut smidet . Dom här småfacken på överdelen ser man är handgjorda . varje skiva har ett spår som är ojämnt utskuret . På framdörrarna ser man på insidan att det suttit ett lås på varje sida där nyckelhålet i smidet finns . Så de verkar höra ihop , trä och smide . Har inte hittat något som liknar den här , just med dörrar frampå . Och så har vi symbolerna på locket , kan ringarna vara ormar .

                          Comment

                          Working...
                          X