Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4
Resultat 31 till 34 av 34

Ämne: Skultuna ljusstakar

Seniormedlem Anna-Carins avatar
    Reg.datum
    nov 2018
    Citat Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
    [...] Nästa stämpel, med eller utan krona dateras till 1840-1860-talet. Jag tror det är för tidigt. Det är vad vi hittills sett saker som är trycksbarvade och med maskingjorda nitar. Erixon nämner i mässing bara förändringen i förbigående. Han nämner att trycksvarning eller pressning efter form skall ha introducerats på 1850-talet. Det låter i mina öron tidigt. Han är dock inte pecifik och behöver inte tala om Skultuna.
    Jag tror Erixon har rätt i att trycksvarvning gjorts i Skultuna på 1850-talet. Min spilkum har nämligen täta koncentriska spår synliga här och där, både på botten och sidan, som från trycksvarvning. Märke efter centrumdubb på utsidan. Och just den storleken på spilkum som jag har, 3/8 kanna, finns i den tidiga katalogen men inte i den från ca 1860, vilket visar att den är äldre än så.

Jag kan försöka ta bilder vid tillfälle, och undrar vilken tråd som är lämplig att posta dem i - kanske i den gamla tråden med stämplar? Detta visar ju att Kaptenens stämpel med kursiva versaler användes på 1850-talet.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ja, det är nog bättre att vi fortsätter i den tråden.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av Blomman92 Visa inlägg
    Hej!

Har ett par skultuna ljusstakar som jag tycker sticker ut lite. Dessa verkar ha en, i mitt tycke, ful silvrig plätering/överdrag över vad jag misstänker är mässing (skultunas signum-material?).

Någon kanske vet mer om dessa och just denna typ av produktion med överdraget, hittar inget om just det.

Ha det gott!
    Hej, vill bara förmedla att jag såg ett par ljusstakar från senare delen av 1800-talet av
    Nils Petter Linderberg som var av mässing men elekrolytdoppade på samma sätt........
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Linderbergs_metallfabrik
    Senast redigerat av prylsnubben den 2019-01-30 klockan 16:27.

Seniormedlem Anna-Carins avatar
    Reg.datum
    nov 2018
    Prylsnubben,
    Sen den här tråden startade har jag också sett några nickelpläterade ljusstakar på bilder; tänk vad mycket mer man lägger märke till när man vet vad det är man ser!

Stämpelpratet fortsätter alltså på sidan 9 i tråden Skultuna.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •