Sidan 1 av 4 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 35

Ämne: Nysilvergaffel och kniv?

Seniormedlem Keckes avatar
    Reg.datum
    okt 2005

Nysilvergaffel och kniv?

De här två hör inte ihop.
    Båda är nysilver.
    Min fundering är användningsområde.
    En gaffel med 5 tänder. Till vad?
    Den andra saken kan jag inte komma på vad den skall användas till.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Den övre hittar man fortfarande i (välsorterade) katalogers uppläggsbestick under namnet "Sardingaffel"

Den undre verkar vara en privat tillverkad tungspatel - någon läkare som varit förtjust i nysilver?

Gökmedlem #9 brodertucks avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Fiskgaffel är benämningen jag har hört. Jag tycker det ser ut som kniven är lätt skålad eller är det skuggan som spelar ett spratt? Är den lite skedformad skulle jag kunna tänka mig att den är en del av ett skaldjursbestick.
    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Nej det ÄR en sardingaffel. Det finns även varianter med en tvärslå längst fram för att säkrare få upp sardinerna hela.

Kan "skeden" vara en märgsked?

Reg.datum
    okt 2005
    "Spateln" är lätt skålformad.
    Stämplad: A.G.D. ALP
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Reg.datum
    apr 2007
    Sardin är en fisk, alltså en fiskgaffel
    Kan det vara så enkelt som en marmeladkniv/sked?
    Det ser ju onekligen ut som den ska kunna hänga på kanten av något.
    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

En fiskgaffel är en gaffel avsedd att äta fisk med - har en motsvarighet i en fiskkniv - även den avsedd att äta med, ligger på ömse sidor om tallriken;om men inte har Drottningen av England som gäst - hon är van att äta fisk med TVÅ vanliga gafflar - fiskbestick är en småborgerlig - "noveau Riche" - uppfinning, används inte i bättre kretsar!

Sardingaffel,ävenså sillgaffel, är gafflar avsedda att ta- servera sig- dessa fiskar med!

Reg.datum
    okt 2005
    Tack, då verkar gaffeln vara klarlagd.
    En gaffel att lägga upp firrar med.
    Citat Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
    Kan "skeden" vara en märgsked?
    Hade faktiskt den funderingen men krävs det inte något smalare instrument till märgbenen?

Reg.datum
    apr 2007
    Med risk för att trassla in mej i min egen förklaring, sillgaffel vill jag kalla en lång, smal gaffel med två kanske tre tänder.

Helt rätt, Broder, en sillgaffel är en smal gaffel att servera sig sill med - inte att äta med - om man inte står vid smörgåsbordet och ingen ser dig

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •