Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

spottkopp rakmugg eller...?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • spottkopp rakmugg eller...?

    Trodde först på spottkopp men fann inga MED pip, rakmugg, tja... allt googlande gav inget svar. Gammal rackare, ingen märkning. ca 12 cm hög. Vet ngn vad detta är och varifrån? Ett tips är England.Click image for larger version

Name:	DSC01603.jpg
Views:	1
Size:	80,9 KB
ID:	688984Click image for larger version

Name:	DSC01604.jpg
Views:	1
Size:	78,4 KB
ID:	688985Click image for larger version

Name:	DSC01605.jpg
Views:	1
Size:	104,8 KB
ID:	688986Click image for larger version

Name:	DSC01608.jpg
Views:	1
Size:	43,1 KB
ID:	688987
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Skål til sæbe vand løber væk så sæbe ikke opløses .

    Comment


    • #3
      Förstår inte vilken funktion detta hade. Begriper helt enkelt Inte!!!
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Jag skulle tro att det är en rakkopp, raktvålen i den övre delen, vispa upp ett lödder med hjälp av vatten och överflödet rinner ner och kan hällas av

        Comment


        • #5
          Jag får hemska tuberkel-vibbar, med en svår hosta, då jag ser denna kopp (host)...

          Comment


          • #6
            spring over skægkop så kommer barberkopper

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
              Jag får hemska tuberkel-vibbar, med en svår hosta, då jag ser denna kopp (host)...
              Den ansvarskännande tuberkulospatienten brukar alltid lockförsedd spottflaska, som enkelt förslutes efter varje brukstillfälle så att inga bakterier kan spridas. Den finnes även i en praktisk fickmodell för patienten på språng.



              (Foton: Bohusläns museum på Digitalt Museum - flaska 1, flaska 2 - bilderna får delas enligt CC by-nc-nd... men varför ser jag dem inte i inlägget utan bara på förhandsgranskning?)

              Comment


              • #8
                Visst - ni har förstås rätt - det är en rakmugg. Ett ovanligt objekt, trevligt dekorerat.
                Jag har haft en tuberkelflaska i blått glas med påfyllningslucka och tömningsanordning - men det var något annat än denna sak.

                Comment


                • #9
                  Tack för era reflektioner, Har en äldre rakborste med tennhandtag, passade perfekt. Ursprunget? Modellen är så enkel även om dekoren är riktigt fin. Click image for larger version

Name:	DSC01626.jpg
Views:	1
Size:	66,2 KB
ID:	570099Click image for larger version

Name:	DSC01623.jpg
Views:	1
Size:	80,3 KB
ID:	570100
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment

                  Working...
                  X