Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: spottkopp rakmugg eller...?

spottkopp rakmugg eller...?

Trodde först på spottkopp men fann inga MED pip, rakmugg, tja... allt googlande gav inget svar. Gammal rackare, ingen märkning. ca 12 cm hög. Vet ngn vad detta är och varifrån? Ett tips är England.Namn:  DSC01603.jpg
Visningar: 71
Storlek:  80,9 KBNamn:  DSC01604.jpg
Visningar: 64
Storlek:  78,4 KBNamn:  DSC01605.jpg
Visningar: 67
Storlek:  104,8 KBNamn:  DSC01608.jpg
Visningar: 62
Storlek:  43,1 KB
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Skål til sæbe vand løber væk så sæbe ikke opløses .

Förstår inte vilken funktion detta hade. Begriper helt enkelt Inte!!!

antikverad nobes avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Jag skulle tro att det är en rakkopp, raktvålen i den övre delen, vispa upp ett lödder med hjälp av vatten och överflödet rinner ner och kan hällas av

Jag får hemska tuberkel-vibbar, med en svår hosta, då jag ser denna kopp (host)...

spring over skægkop så kommer barberkopper
    http://www.fannys-antik.dk/antik/index.php/baberkopper

Seniormedlem Anna-Carins avatar
    Reg.datum
    nov 2018
    Citat Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
    Jag får hemska tuberkel-vibbar, med en svår hosta, då jag ser denna kopp (host)...
    Den ansvarskännande tuberkulospatienten brukar alltid lockförsedd spottflaska, som enkelt förslutes efter varje brukstillfälle så att inga bakterier kan spridas. Den finnes även i en praktisk fickmodell för patienten på språng.

Bifogad fil 174450 Bifogad fil 174451

(Foton: Bohusläns museum på Digitalt Museum - flaska 1, flaska 2 - bilderna får delas enligt CC by-nc-nd... men varför ser jag dem inte i inlägget utan bara på förhandsgranskning?)

Visst - ni har förstås rätt - det är en rakmugg. Ett ovanligt objekt, trevligt dekorerat.
    Jag har haft en tuberkelflaska i blått glas med påfyllningslucka och tömningsanordning - men det var något annat än denna sak.

Tack för era reflektioner, Har en äldre rakborste med tennhandtag, passade perfekt. Ursprunget? Modellen är så enkel även om dekoren är riktigt fin. Namn:  DSC01626.jpg
Visningar: 35
Storlek:  66,2 KBNamn:  DSC01623.jpg
Visningar: 32
Storlek:  80,3 KB

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •