Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad kan detta vara?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad kan detta vara?

    För en tid sen gav min mormor mig en liten påse med mynt som tillhört hennes far. Enligt henne var det diverse mynt han hittat i sin åker en gång i tiden (vid olika tillfällen). Det var en trevlig överraskning att hitta kopparmynt från 1600-talet och framåt (varav några var i gott skick!) samt en amerikansk medalj från 1889 som tydligen tillverkades till 100-årsdagen för George Washingtons installation. Vore intressant att veta hur en sådan hamnade i Sverige...

    Hursomhelst så fanns även denna märkliga sak ni ser på bilderna (fram- och baksida). Huruvida han hittat den i sin åker eller inte har jag ingen aningen om men den låg med i påsen iaf. Inget på föremålet antyder att den har någon funktion eller att den har suttit fäst på något. Vet inte vad det är för material, det är inte metall, möjligtvis att det är metall runt kanten som rostat men själva "motivet" samt baksidan känns skört, tunt och ihåligt när man knackar på det.
    Det framgår inte av bilderna men baksidan är något konvex medan framsidan är konkav med en figur som ser ut som en gubbe till häst med ett gevär i handen och denna figur sitter lite löst, det går att rucka på den lite.
    Har svårt att beskriva det närmare, hoppas bilderna duger. Ingen susning om vad det kan vara, hoppas ni kan hjälpa mig. Tack på förhand.
    Bifogade filer

  • #2
    Liknar mer don quijote än sankt Göran som annars vore ett alternativ. En medalj för något slags sällskap, utan text är det svårt att gissa. Har svårt att tro att den inte skulle vara metall.

    Comment


    • #3
      Ja, det skulle kunna vara väldigt tunn koppar eller nått kanske, det låter ihåligt och tunt när man knackar på den och vikten är endast 11 gram.
      Medalj, pin eller brosch känns inte helt orimligt men jag har aldrig sett nått liknande. "Bakgrunden" är som ett stycke medan gubben på häst sitter fäst på nått sätt, går ju att rucka på den lite.

      Comment


      • #4
        Funderar på om det kan vara en speljetong? 11 gram är rätt mycket för ett mynt. De gamla enkronorna vägde 7 gram.

        Comment


        • #5
          Ja, kan garantera att det inte är ett mynt. Speljetong/mark/polett kanske är möjligt, men jag hittar inget som ens är i närheten av denna pryl.
          Känslan är alltså närmre papp än metall när man känner på den och jag skulle nog kunna smula sönder motivet med tummen och pekfingret.
          Guldtian väger 6.6g som jämförelse.

          Comment


          • #6
            Jag tänkte att den nog kan vara i papier mache?
            En annan tanke är att det kan vara en grand tour-souvenir, en gipskopia av något antikt föremål.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inlägg
              Jag tänkte att den nog kan vara i papier mache?
              En annan tanke är att det kan vara en grand tour-souvenir, en gipskopia av något antikt föremål.
              Du Får mig til at tænke på billetter til antikkens teatre. De sælger kopier af disse i Tyrkiet.

              Comment

              Working...
              X