Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gevär, fd militärt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gevär, fd militärt?

    Köpte det här och ett gammalt subsidiegevär i lite ruinskick för några år sedan. När vi började trådar om annan militaria tänkte jag att jag skulle passa på att fråga om det här geväret som jag tror är ett gammalt militärgevär.

    Ser ju att det är ett flintlåsvapen som ändrats till slaglås. Om det är militärvapen lär ju pipan ha kortats och stocken bytts mot en mindre när det blev jaktvapen. Tycker dock att märkningarna liknar militära och beslagen liknar också de hos militära vapen. Jag har dock för lite kunskap för att avgöra vilket vapen det i så fall handlar om, eller om det handlar om delar från olika vapen som plockats ihop till ett jaktvapen. Någon som kan bidra med kunskap?
    Click image for larger version

Name:	20181217_125850.jpg
Views:	1
Size:	74,8 KB
ID:	688855Click image for larger version

Name:	20181217_125915.jpg
Views:	1
Size:	55,0 KB
ID:	688856Click image for larger version

Name:	20181217_125932.jpg
Views:	1
Size:	56,0 KB
ID:	688857Click image for larger version

Name:	20181217_125939.jpg
Views:	1
Size:	73,9 KB
ID:	688858

  • #2
    Håller med dig. Men den är ałlt för omgjord för att jag ens ska ha en chans att se vad det är. Återigen tittade jag hos armémuseum. O återigen. Ju mer jag tittade. Ju mindre förstod jag. O kände mig bara dummare i huvudet.

    Comment


    • #3
      Vad jag anser man kan säga om denna bössa - liksom om hundratals andra liknande - är att man (möjligen) har använt vissa delar från kasserade militärvapen då man tillverkade bössan. Men jag har inte lyckats identifiera någon enda del. Sidblecket ser ut som sen flintlåstid eller tidig slaglåstid - men jag har inte hittat något liknande i J Alm.
      Att försöka följa en tanke som bygger på utsagon "omgjord från ett militärt gevär (studsare)" tror jag blir svårt, i bästa fall - som sagt - har diverse militära delar - t ex lås, varbygel mm - använts vid tillverkningen av geväret.

      Vi får ju inte veta så mycket om vapnet - t ex kaliber eller om om det är slätborrat eller räfflat - men jag gissar att det är en studsare - alltså ett räfflat gevär. Den har inga pipband utan pipan sitter med stift Inget "runtom"-nosbleck, inget fäste för bajonett. Nära svansskruven finns ett nu övergivet fäste för sikte. Hur ser bakplåten ut?

      Comment


      • #4
        Den är slätborrad. Har inte mätt kalibern men pipan har samma dimensioner som på subsidiegeväret som också är omgjort till jaktgevär. Även det är kortat ungefär 1 dm, det här är några decimeter kortare och pipan slutar där stocken börjar så jag tror den är betydligt mer kortad. Stocken är också mycket mindre och kortare än på militärvapen så den lär också ha kapats.

        Skall försöka mäta när jag får tid, skickar bild på svansskruv. Ser att det finns ett U stämplat på sidan, ser också att det finns en numrering som är svårläst.

        Har kollat diametern nu, 20 mm. vilket väl var det jag gissade.
        Click image for larger version

Name:	20181218_112733.jpg
Views:	1
Size:	83,6 KB
ID:	570011Click image for larger version

Name:	20181218_112807.jpg
Views:	1
Size:	73,4 KB
ID:	570012
        Last edited by FBQ; 2018-12-18, 19:17.

        Comment

        Working...
        X