Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Vad i all sin dar - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad i all sin dar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad i all sin dar

    ... kan det här vara? Inga stämplar, 47 cm, en souvenir av senare datum? Eller något äldre? Ser orientalisk ut.
    Bifogade filer

  • #2
    Lägg omkull föremålet och ta en bild på/mot undersidan av den del som nu är bottenplatta, som föremålet står på.

    Comment


    • #3
      Tycker alldeles det ser ut som skyttegravskonst...

      Comment


      • #4
        HgF och Mr Tompa, tusen tack! Skickar fler bilder inom kort. Men nu blir jag ännu mer förbryllad, skyttegravskonst? Något militärt alltså? Något man pysslade med för att fördriva tiden med i skyttegravarna?
        Last edited by hallinskan; 2018-12-15, 09:51.

        Comment


        • #5
          Damaskus silver er det,

          Trenchart https://www.google.com/search?q=tren...w=1600&bih=789

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av hallinskan Visa inlägg
            Något man pysslade med för att fördriva tiden med i skyttegravarna?
            Det er myten. Krigsfanger har altid lavet ting af restmateriel - her er der tale om en souvenier produktion fra værkstedet. 1 verdenskrig efterlod millioner af rester. Jeg har selv en del, men kunne ikke lige finde dem på pes.

            Comment


            • #7
              hose - en, för mig, dold värld öppnar sig. Tack! Så detta tycks vara något som man gjort för att likna de som verkligen skapades under de förödande krigen? Har jag förstått dig rätt då? Något mer nutida?
              Last edited by hallinskan; 2018-12-15, 10:07.

              Comment


              • #8
                Man använde matriel som var förbrukat. Gärna i mässing. Och skapade konst på sin fritid i skyttegraven. Bland krigsfångar osv.

                Comment


                • #9
                  MrTompa, tack. Jag förstår. Kan detta vara från tiden? Och varifrån kan den komma, är detta mässing också tro?

                  Comment


                  • #10
                    Man har ju gjort saker av tomhylsor även i Sverige, men upplever att de varit mycket mer populära bland de krigförande länderna under första världskriget. Vet inte alls hur det sett ut i Danmark. Storbrittanien hade ju formliga industrier för framställande av sådant här i Frankrike. Tillverkningen fortsatte även efter fredsslutet. Men om man kan se vad det är för tomhylsa går det kanske att säga mer, visa som sagt gärna botten. Den här känns ju stilmässigt som den kommer från tiden för första världskriget.

                    Comment


                    • #11
                      Bild på undersidan, vet ej om det tillför något
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Det är en gammal artilleri tomhylsa. Fast det visste jag redan. Sättet man gjort inläggen på brukar kallas för Damaskus silver. Sett saker innan som är gjorda i Turkiet under o efter första världskriget. Denna har nog sitt ursprung där med. Gjord av någon kunnig i Damaskus skolans sätt att arbeta.

                        Last edited by MrTompa; 2018-12-15, 11:41.

                        Comment


                        • #13
                          Det var roligt att få veta. Tack alla pesare som svarat och stillat min nyfikenhet. God jul om vi inte hörs innan dess

                          Comment


                          • #14
                            Jeg sagde ikke ny tilverkey. Jeg sagde værkstedsarbejde og salg som souvenier. Til soldaterne. Jeg har en selv en tobaksdåse lavet af granat.

                            Her er en fransk.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Det var intressant att se och höra hose och finns det fler som har något i samma anda - så visa gärna, ett slags folkkonst.
                              Last edited by hallinskan; 2018-12-16, 00:06.

                              Comment

                              Working...
                              X