Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uniform M/1886

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Jag "hör" vad Du säger FBQ, men den som nämnde Jönköping först
    var jag, var inte det i så fall ett riktigt långskott som gick in, så säg.
    Efterpå kom nobe med bevis på att Skiön var inskriven därstädes och
    senare bekräftade Mr Tompa att den som avyttrade bulkrukan angett
    samma ort som den ursprungliga.

    Comment


    • #32
      Jag har tittat på märkningen med min fina lupp. Den här vanligt led ljus och uv lampa. Förstorar 20 gånger. När jag använder uv lampan. Så är botten på det ingravede självlysande. På allt utom öglan på 2an. Och den är inte lika djup och rak. Så tror inte att öglan fanns från början. Så tror helt o fast på att det nobe tog fram stämmer. Otroligt iaf. Att vi kan komma så nära ursprunget efter 200 år.

      Comment


      • #33
        Vet att det förekom enligt generalmönstringen att soldaten hade ett eget
        nummer som var detsamma som numret på soldattorpet så varför skulle
        inte, vi säger 125 (tror på det) kunna vara torpets nummer istället för
        rotenumret.

        Comment


        • #34
          Det går att titta längre om man vill gå igenom generalmönsterrullorna. https://sok.riksarkivet.se/bildvisni...%2C4132%2C2739 Här listas soldaternas persedlar i generalmönsterrullan 1838-1841 granskas dåvarande 1.072 kopparflaskor vid regementet. 653 var brukbara, 322 reparerades och 98 kasserades.

          Jag försökte hitta Skön, men tyvärr finns längd från 1807 där soldaten helt saknas, och i längderna 1838 och 1841 heter han Jonas Mann https://sok.riksarkivet.se/bildvisni...%2C2639%2C1749


          Prylsnubben: Jo, nummret som är det som sitter uppe på soldattorpen används ibland på mönstringar också. Problemet är att det är nummer inom kompaniet, så vid mönstringar av hela regementet har ofta ett längre nummer använts. Vid Västmanlands regemente handlade det under 1600- och 1700-talet om att ett nummer lades till innan för att ange kompani. Jag ser nu när jag tittar i Generalmönsterrullan för Jönköpings regemente att man har ett helt annat system med två olika nummer. Jonas Mann på Magersjö rote har nummer 105 inom kompaniet och nummer 243 inom regementet.

          Tittat lite till och ser att det inte alls är som i Västmanland, där soldatnamnen på rotarna bytts ut på några få, men majoreten ha samma soldatnamn 1683 som 1901.


          Soldaten på Rote 105 i Norra Vedbo kompani hette 1885 tydligen Frej https://sok.riksarkivet.se/bildvisni...%2C3428%2C2272 och 1805 Pihl https://sok.riksarkivet.se/bildvisni...%2C4117%2C2729 - här brukas för övrigt ett annat regementsnummer, 793, troligen för att Norra Vedbo inte är andra kompaniet.

          Är det hos Johan Skiön den hör hemma är den ju väldigt välbestämd i tid. Samtidigt blir ju frågan varför använda soldatnamnet när det ganska snart lär ha behövt bytas ut och varför har inget nytt soldatnamn ristats in i stället?
          Last edited by FBQ; 2018-12-14, 14:52.

          Comment


          • #35
            Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg

            Är det hos Johan Skiön den hör hemma är den ju väldigt välbestämd i tid. Samtidigt blir ju frågan varför använda soldatnamnet när det ganska snart lär ha behövt bytas ut och varför har inget nytt soldatnamn ristats in i stället?
            Precis........, när man kan skriva regementets namn istället.
            Dom två tänkbara Skiön är ju Olof rote Higöl, torpnummer 110
            och Arfvid rote Bosaryd, torpnummer 133.
            Varför står inte rotens nummer på någon av dessa fyra vid
            Jönkiöpings regemente, två vid livkompaniet, Olof och Arfvid
            och två vid Västra Härad, endast rotens namn och torpets
            nummer står på samtliga fyra. Torpnummer 125 skulle passa
            bra in i sammanhanget.
            Vid Västra härad däremot ligger torpnumren väl över 300.
            Last edited by prylsnubben; 2018-12-14, 17:31.

            Comment


            • #36
              Oftast brukar det vara compani nr och rote nr ex. C4 105 det enda som som är instämplat. Namn ristades nog in av knekten.
              Hur är krukan märkt? och övriga märkningar på locket, det ser ut som det står 4k ovanför 105/125

              Comment


              • #37
                LoL. Nu fick jag putsa locket. Men här är nya bilder på locket. Det ser ut som om det står en 4 ovanför. Med ett streck på till höger om det. På andra sidan ser det ut som om det står 6 K 18.

                Click image for larger version

Name:	20181214_165557.jpg
Views:	1
Size:	41,2 KB
ID:	569982Click image for larger version

Name:	20181214_165531.jpg
Views:	1
Size:	48,7 KB
ID:	569983Click image for larger version

Name:	20181214_165618.jpg
Views:	1
Size:	43,0 KB
ID:	569984Click image for larger version

Name:	20181214_165650.jpg
Views:	1
Size:	43,3 KB
ID:	569985

                Comment


                • #38
                  Vid närmare inspektion av krukan hittar jag en pytteliten stämpel. 2.5mm x 1mm. Står IGM



                  Click image for larger version

Name:	20181214_173941.jpg
Views:	1
Size:	110,3 KB
ID:	569986

                  Comment


                  • #39
                    Intressant, berätta gärna var, jag måste undersöka min också närmare! Tyvärr är det väl sällsynt att kopparslagare kan identifieras. Men kanske går det att hitta information om var kronan beställt sina krukor.

                    Comment


                    • #40
                      Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                      Intressant, berätta gärna var, jag måste undersöka min också närmare! Tyvärr är det väl sällsynt att kopparslagare kan identifieras. Men kanske går det att hitta information om var kronan beställt sina krukor.

                      Den dök inte upp först jag putsat lite. Finns en motsvarande på den som är märkt SUF 1870


                      Click image for larger version

Name:	20181214_211236.jpg
Views:	1
Size:	158,7 KB
ID:	569987Click image for larger version

Name:	20181214_205212.jpg
Views:	1
Size:	41,3 KB
ID:	569988

                      Comment


                      • #41
                        SUF tror jag betyder Stockholms Utrustningsförråd.

                        Comment


                        • #42
                          1870 borde ju vara årtalet då den stämplats, det förefaller rimligt. Den kan ju sedan ha varit gammal innan den stämplades och hamnade i förrådet.

                          Angående den andra, kanske det kan vara intressant att visa de bilder som finns i gammal koppar.

                          1. Föreställer korpraler vid Majorens komani och Rättviks kompani vid Dalregementet. "Dricksflaskan" - som framgick av generalmönsterrullan 1838 kallas de i inventarieförteckningen där för kopparflaskor, det verkar vara flaska som är den ursprungliga beteckningen. Det sägs ingenting om vilket år teckningen är gjord, men det sägs vara dricksflaska m/1819 som visas på bilden. Den har en mycket tydligare markerad hals än de bulkrukor vi har. Tycker också den ser lite mindre ut.

                          2. Korpraler vid Dalregementet. Det här är en teckning av A. W. Schützercrantz från 1829-1831. Den här liknar helt klart mer våra bulkrukor. Kanske något mer markerad hals.

                          3. En annan bild av A. W. Schützercrantz från 1829-1831, matlagning i kokgropar, i förgrunden står tre bulkrukor på marken.

                          4. Morgontoilett under fältmanövern till Gripsholms slott 1845. Teckning av A. K Wetterling. Här används bulkrukor som tvättfat.

                          Click image for larger version

Name:	a5.jpg
Views:	1
Size:	98,2 KB
ID:	569999
                          Click image for larger version

Name:	a4.jpg
Views:	1
Size:	47,4 KB
ID:	570000
                          Click image for larger version

Name:	a1.jpg
Views:	1
Size:	99,9 KB
ID:	570001
                          Click image for larger version

Name:	a2.jpg
Views:	1
Size:	123,1 KB
ID:	570002

                          Comment


                          • #43

                            Kokkärl suf 1870 liknar m/1864 med har en vulst i nederkanten

                            Comment


                            • #44
                              Jag tittade lite och blir inte riktigt klok. Jag hittade två bulkrukor anges vara m/1894 i digitalt museum. Den ena har ganska ålderdomligt utseende och handrullade nitar. Jag tror definitivt att m/1894 är fel. Den andra skulle dock kunna vara m/1894, den har maskingjorda nitar och är därtill trycksvarvad. Jag såg dock att även den var märks SUF 1870 så i så fall är 1870 inte årtalet. Vad jag läst introduceras trycksvarvningen på 1870-talet.

                              Comment


                              • #45
                                Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                                Jag tittade lite och blir inte riktigt klok. Jag hittade två bulkrukor anges vara m/1894 i digitalt museum. Den ena har ganska ålderdomligt utseende och handrullade nitar. Jag tror definitivt att m/1894 är fel. Den andra skulle dock kunna vara m/1894, den har maskingjorda nitar och är därtill trycksvarvad. Jag såg dock att även den var märks SUF 1870 så i så fall är 1870 inte årtalet. Vad jag läst introduceras trycksvarvningen på 1870-talet.
                                Jag sökte på kokkärl och fick upp fler och alla var märkta med M/1894? en stod det m/1813 i texten
                                Last edited by nobe; 2018-12-16, 12:55.

                                Comment

                                Working...
                                X