Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uniform M/1886

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
    Hittar en liten notis från en bok av en Adolf Billmansson från 1888 tror jag angående din sabel. (sid. 94), att först år 1862 bestämdes, att infanteriets underofficerare skulle ha en liknande sabel, (som officerssabeln m/1859), med klinga utan förgyllning och fäste utan ciselering.
    Tack. När jag tittade på den såg jag ju att grundmodellen var helt lik m/1859 men att den saknade förgyllningen och inte hade någon ciselering eller genobruten dekor på fästet, så jag antog förstod att det måste handla om en enklare variant, men lyckades inte hitta information, antagligen för att jag då borde ha sökt på m/1862.

    Jag är ju egentligen skeptisk till att min bulkruka är så sen som m/1865, tror nog egentligen inte MrTompas (ja, nu blev du tilltalad i tredje person eftersom jag gick över från svar på ditt inlägg till trådinlägg till "alla allmänna läsare" men hoppas det inte blir konstigt) nedre är det heller, även om jag inte sett den på nära håll. Men, ibland är ju saker inte alls som man tror så jag ville väl lämna utrymme för det. Dels för att den uppenbart är hantverksmässigt producerad, maskintillverkade kopparnitar skall ju ha introducerats vid verkstäderna redan runt 1850 även om vissa landsbygdskopparslagare gjorde sina egna nitar så sent som under 1900-talet. Dels också på grund av de många C:na för Compagni/Compagine. Även om det är runt 1850 som stavningen ändras till Kompani och då många äldre som lärt sig skriva innan dess fortsatte att stava på de sätt som de varit vana så länge de levde så måste de ju vara väldigt många som stavat ålderdomligt i så fall. 4 C No 4 77 är en av de senaste inskriptionerna och föregås av minst tio äldre vissa nästan helt utplånade. Vi får väl se om det dyker upp mer information. Kanske skulle det här ha behandlats i en egen tråd, men när väl ämnet militaria kom upp blev det naturligt att fortsätta, hoppas ingen misstycker.
    Last edited by FBQ; 2018-12-12, 23:46.

    Comment


    • #17
      En egen tråd tror jag vore bra i detta ärende.
      Tror vi är en del som skulle glädjas av att få kartlägga detta. Här är några bilder på min kruka. O håller med om att "våra" krukor ser bra mycket äldre ut än 1864.


      Click image for larger version

Name:	20181212_224223.jpg
Views:	1
Size:	92,5 KB
ID:	569968Click image for larger version

Name:	20181212_224245.jpg
Views:	1
Size:	75,5 KB
ID:	569969Click image for larger version

Name:	20181212_224258.jpg
Views:	1
Size:	65,5 KB
ID:	569970

      Comment


      • #18
        Tack, ja, efter att ha sett den närmare så är det tydligt att din också borde vara äldre. De ser ganska lika i konstruktionen ut, helt klart rullade nitar på locket och det ser ut som det på handtagen också. Jag saknar ju upphängningskroken i järn på min.

        Sedan är jag osäker på inskriptionen på locket, står det 25 Skön? Jag har ju noterat med alla inskriptionerna på min att jag inte tror att den tillhört någon indelt soldat. Det är nog beväringar haft den, även om det nu inte behöver varit så från början.

        Comment


        • #19
          Vad det står.. ja det har jag funderat över i många år.

          Click image for larger version

Name:	20181212_231558.jpg
Views:	1
Size:	40,5 KB
ID:	569971

          Comment


          • #20
            Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
            Vad det står.. ja det har jag funderat över i många år.

            [ATTACH]174125[/ATTACH]
            Hej,
            Kan inget om detta men om det står "skiön" så kan det kanske vara ett namn?
            Eller kanke Skiöns Sokn i Medelpad, verkar stavas skön med...
            Jag bidrar med förrviring iallafall
            Mvh
            Last edited by Cenedese; 2018-12-13, 01:01.

            Comment


            • #21
              Håller med Cedenese i förvirringens tid och då blir det
              hör och häpna Jönk(i)öping: J--kiö--ng. Lite som Sthlm.
              Soldattorp no 105 drar vi till med också......................
              Last edited by prylsnubben; 2018-12-13, 01:16.

              Comment


              • #22
                Ser nu att det står Skiön, men det är ju bara en äldre stavning av just skön. Med 99% säkerhet är det ett soldatnamn, kärlet har tillhört soldat No 125 Skiön. Kärlet förvarades säkert i rotekistan hos rotebonden mellan övningarna och det var ju en praktisk märkning, då nästa soldat oftast fick samma soldatnamn behövde kärlet inte ens märkas om då.

                Sedan kommer ju knepigheten att en del soldatnamn är extremt vanliga. Jag upptäckte när jag höll på med mina förfäder att det fanns fem soldatrotar med namnet Berg vid Salbergs kompani, Västmanlands regemente så utan nummer kan de bli hopplösa att identifiera.

                Kanske är dock Skön/Skiön ovanligare, så kanske finns det större chans att spåra personen. Här är ju dock tyvärr inte kompaniet angivet utan endast rotenummret.

                Nu hann prylsnubben med att gissa på samma sak ovan medan jag skrev så det är möjligt att jag råkade upprepa något han skrivit ovan.
                Last edited by FBQ; 2018-12-13, 01:22.

                Comment


                • #23
                  Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                  Ser nu att det står Skiön, men det är ju bara en äldre stavning av just skön. Med 99% säkerhet är det ett soldatnamn, kärlet har tillhört soldat No 125 Skiön. Kärlet förvarades säkert i rotekistan hos rotebonden mellan övningarna och det var ju en praktisk märkning, då nästa soldat oftast fick samma soldatnamn behövde kärlet inte ens märkas om då.

                  Sedan kommer ju knepigheten att en del soldatnamn är extremt vanliga. Jag upptäckte när jag höll på med mina förfäder att det fanns fem soldatrotar med namnet Berg vid Salbergs kompani, Västmanlands regemente så utan nummer kan de bli hopplösa att identifiera.

                  Kanske är dock Skön/Skiön ovanligare, så kanske finns det större chans att spåra personen. Här är ju dock tyvärr inte kompaniet angivet utan endast rotenummret.

                  Nu hann prylsnubben med att gissa på samma sak ovan medan jag skrev så det är möjligt att jag råkade upprepa något han skrivit ovan.
                  Lånar en länk om en Skiön

                  Dock knekt nr. 49

                  Comment


                  • #24
                    Långskott Det fanns en knekt Johan Skön Rote 105 Säby socken

                    SKÖN Johan
                    Släktnamn: -
                    Född: -
                    Död: -
                    Antagen: 1815
                    Avsked: -
                    Aktnummer: JR-00-0243-1815
                    Regemente: Jönköpings regemente
                    Rote: Magersjö No 105
                    Kompani: NORRA VEDBO
                    Socken: SÄBY
                    Torpnummer: JR-00-0243

                    Comment


                    • #25
                      Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                      Långskott Det fanns en knekt Johan Skön Rote 105 Säby socken

                      SKÖN Johan
                      Släktnamn: -
                      Född: -
                      Död: -
                      Antagen: 1815
                      Avsked: -
                      Aktnummer: JR-00-0243-1815
                      Regemente: Jönköpings regemente
                      Rote: Magersjö No 105
                      Kompani: NORRA VEDBO
                      Socken: SÄBY
                      Torpnummer: JR-00-0243
                      Fan Nobe. Ursäkta mitt språk. Men jag har just flyttat upp till min hembygd i Hälsingland efter 33 år i stockholm. Köpte den privat i stockholm för många år sedan. Den jag köpte den av var ifrån utanför Jönköping. Och sade att det var en gammal släktklenod. Denna tror jag på.

                      Tackar MrTompa

                      Ps: Jag tror FBQs kruka är från samma tidsepok. DS
                      Last edited by MrTompa; 2018-12-13, 02:35.

                      Comment


                      • #26
                        Vilken slump då att jag tyder inskriptionen till just Jönköping, eller ?
                        Dessutom är ju första skrivstilsversalen tveklöst ett J, ett S har inte den
                        slängen upp mot nästa bokstav.
                        Soldattorp no 105 låg f.ö. ca 15 km sydöst om Jönköping i Öggestorp.

                        Kolla gärna in J-et i Johan och S-et i Stockholm.
                        Bifogade filer
                        Last edited by prylsnubben; 2018-12-14, 00:59.

                        Comment


                        • #27
                          Lägger in en länk till CENTRALA SOLDATREGISTRET

                          Comment


                          • #28
                            Intressant utan tvekan, Skiön-Jönköpings regemente och Öggestorp
                            stämmer ju bra vare sig det står Skiön eller J--Kiö--ng. Soldattorpet
                            105 låg ju även det i Öggestorp. rote Higöl vad betyder det ?

                            Tydligen låg soldattorpet 110 under Hiegöl, vi rör oss i samma område onekligen.
                            105-an Rommelsjö och 110-an Hiegöl låg bara ca 8km från varandra.
                            Last edited by prylsnubben; 2018-12-13, 18:48.

                            Comment


                            • #29
                              Locket på?

                              Verkar inte finnas något intresse längre av att spåra bulkrukans härkomst.
                              Synd, men vi kommer nog inte längre. Vill bara sluta med ett konstaterande.
                              Visst är det fantastiskt att vi kommit till så gott som exakt samma slutsats
                              utifrån helt skilda utgångsvärden. 1-a värdet utgående från soldatnamnet
                              Skiön och rote 105 och 2-a do utgående från Jönkiöpings regemente och
                              soldattorpet 105.
                              När vi följt upp dessa ingångar så hamnar vi hart när på samma geografiska
                              plats, håll med om att detta är fantastiskt. Om Ni sedan inte vill ta till Er min
                              teori så är det ju egentligen ointressant, även om det vore trevligt med en
                              kommentar. J eller S är frågan. Ja om skrivstilen varit gotisk så finns ju ett
                              lustigt S som möjligen skulle kunna komma ifråga, men då stämmer inte K-et
                              å andra sidan med det gotiska do.

                              PS Soldaten Skiön blev ju antagen 1815 så skrivstilen att jämföra med bör
                              ju vara från ungefär 1835 som i mitt tidigare inlägg. Gotisk /Tysk stil hade
                              då gått ur tiden för länge, länge sedan.
                              Last edited by prylsnubben; 2018-12-14, 12:29.

                              Comment


                              • #30
                                Har inte riktigt haft tid att skriva, om något dygn får jag lite mer tid igen.

                                Jag är nog ganska säker på att det står Skiön och inget annat. Möjligen liknar S:et mer ett litet s i formen men det är nog ett personligt skrivsätt. Sedan tycker jag fortfarande att det verkar rimligare att det står 125 än 105. Visserligen en mycket stor ögla, nästan som om siffran var gjord för att dölja en annan äldre under. Men kroken under öglan är ju knappast något misstag.

                                Sedan kändes ju nobes fynd så välpassande att har svårt att bortse från det utan att ha hittat en bättre kandidat. Kanske är kroken i stället rester från en gammal inskription? Det slog mig ju också att det normalt också bara finns 120 rotar per kompani (är för dålig på militärhistoria för att vara insatt i undantagen). När högre nummer förekommer vilket sker ibland är det för att man kombinerat rotenummer med kompaninummer. I det här fallet vid Jönköpings regemente är 1 livkompaniet (så vid de flesta regementen) och 2 Norra Vedbo kompani. Så, ifall att det inte finns någon soldat Skiön på No 25 vid Livkompaniet vid Jönköpings regemente är ju Magersjö rote no 105 vid Norra Vedbo kompani en god kandidat.

                                Sedan har troligen både företrädare och efterträdare till Johan haft Skiön som soldatnamn så det är ju svårt att veta om det var han som var soldat när krukan införskaffades.

                                Tillägg: nummren kan vara fel, jag kollade kompaninummer vid Jönköpings regementens nummer här http://www.hhogman.se/regementen_inf...-regemente_I12, men när jag jämförde nummren där såg jag att de för Västmanlands regemente inte stämde med numreringen jag känner från rullorna på 1600- och 1700-talen. Då kan ju stystemet ha ändrats, vilket kan göra det besvärligare.
                                Last edited by FBQ; 2018-12-14, 12:54.

                                Comment

                                Working...
                                X