Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 48

Ämne: Uniform M/1886

Seniormedlem MrTompas avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Citat Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
    Fästet är alla fall stämplat J A Ek som jag efter googlande förstått skall vara en svärdsfejare i Stockholm. Det är enda märkningen jag funnit. Bifogad fil 174118
    Jag har en Bajonetten till en m/1867-89 8mm Remingtongevär. Som har märkning. Märkning betyder enligt följande.

KRÖNT C (Carl Gustaf Stads gevärsfaktori) - Eskilstuna

"1771 omstiftades en fristad fär smeder i "Carl Gustafs Stad".
    Grudades 1812, fortfarande aktivt. Det blev en del av FFV (Förenade Fabriks Verken) 1943. köptes upp av Bofors på senare år"

Stämpel:
    J.B. Johan Ture Ivar Brandt - f 22/1 1853.
    Löjtnant vid Svea Artilleriregemente.
    Besikningsofficersexamen vid Carl Gustaf Stad 1887.
    Besiktningsofficer vid Carl Gustaf Stad 1/6-1887 - 10/11-1887
    11/10-1887 - 30/1-1888 kommenderad till Liege.
    Okt-1888 - nov-1891 Livgardet till fot, försök med 1867 års gevär, fm/1874-88 och 1867-89 års gevär.

J.G. Granberg, Lars Johan - f. 20/4 1849.
    Besiktningsrustmästare i Stockholm 1872 - 1880.
    Besiktningsrustmästare vid Carl Gustaf Stad 1880 - 1907
    Deltog i besiktning avjarmangeväri Stockholm 1879 samtremingtonkarbinervid Husqvarna 1877.

Kan det vara så att din stämpel är en besiktningsstämpel? Den sabeln skall vara underofficers sabel för vanliga infanteri regementen och motsvarande. Och som vanligt finns det väldigt få sådant kvar. Det mesta som finns kvar är från officerare. Från den indelte soldaten/underofficerarna finns det nästan bara oförstörbara saker som inte är vapen klassade (Gevär/Sabel)

Namn:  291082829_4a4a3b27-afcb-43d1-8377-2a768d4d0bcb.jpg
Visningar: 35
Storlek:  59,9 KB
    Senast redigerat av MrTompa den 2018-12-12 klockan 19:52.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Citat Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
    Kul och höra att fler än jag ser skönheten i äldre militaria. Vacker sabel. Gjord för skarpt bruk.
    Vad det gäller mina bulkrukor/kokkärl. Så är den övre märkt SUF 1870. Dun undre saknar stämpling. Men är märkt med 105 eller 125 J Riön eller Skiön. Kan inte se vad. Den är iaf mycket äldre än den övre. När jag tittar på armémuseum så ger dom heta kokkärl m/1864 och kokkärl m/1894 huller om buller. Haha
    "Gammal koppar" har ett kapitel om bulkrukor som ger lite information, jag har försökt med den titta hos armémuseum för att bli klokare, men inser att det finns oändligt med olika modeller. Tydligen antogs de första modellerna 1817 och 1819. På 1840-talet skall den ha varit oval med platt lock, medan 1865 års modell skall vara rund och bukig med hållare för rem. Det finns en bild där på m/1865 som ganska mycket liknar den du har, men utan fogningsfalsen mitt över den lillplattade rundeln på sidan.

Vidare sägs m/1856, m/1882 och m/1887 vara rektangulära med rundade hörn (alltså mera lika senare tiders snuskburkar). Det finns bild på m/1882 och m/1887, men inte på m/1856.

Sedan sägs den rundande bulkrukan återkomma med m/1894 men nu delvis tillplattad på två sidor. Det finns ju nu ingen bild på den. Möjligen kan ju de två rundlarna som syns både på bilden i "Gammal koppar" och på din övre kruka är tillplattade sidorna. I så fall har man ju i "Gammal koppar" skrivit fel modellnummer på den. Men det skulle ju också kunna vara så att många gamla m/1865 plattades senare plattades till på sidorna för att passa den nya modellen, en m/1865-94 om man så vill. Hursomhelst tror jag ju att det måste finnas fler modeller. Det finns en bild på "dricksflaska" m/1819, den liknar faktiskt mer just en flaska med ganska smal hals. Några bilder från tidigt 1800-tal visar krukor med halsar någonstans mitt emellan m/1819 och bulkrukor liknande m/1865, men det är teckningar där det är lite svårt att se exakt hur krukorna eller flaskorna ser ut.

Med m/1895 kommer ett kokkärl i aluminium och därmed är kopparkrukornas saga slut (även om jag antar att de fanns kvar i bruk inom militären under åtskilliga decennier efteråt).

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Jag har den här som ju mycket liknar din nedre. Den är full med ristningar, 4 C No 77 syns på bilden, den finns även på ett annat ställe men även 3 C No 80, B 3 C No 28 med flera oläsliga eller andra endast delvis läsliga. Möjligen är den ju då m/1865. Handtagen på sidorna är fästa med maskinnitar, men de är uppenbarligen utbytta, öglan på locket är fäst med rullade nitar. 1865 hade det ju egentligen varit tänkbart med både ock, frågan är ju dock om de här då färdigställdes vid större industrier eller tillverkades lokalt efter fastslagna direktiv. Namn:  20181212_203725.jpg
Visningar: 32
Storlek:  55,4 KB

Reg.datum
    okt 2010
    Jag tror ju att någon gång i mitten på 1800-talet så centraliseras tillverkningen av bulkrukor. Har läst på många platser att dom med en flat sida är till för beridet folk. Kavalleri, Artelleri osv. O helt runda är till för fotburet folk. Hittar dock ingen sådan röd tråd hos armemuseumet. Så att på dom tidigare så är dom nog tillverkade lokalt. Och sedan i mer industriliknande former. O jag menar. Verkar inte finnas någon som kan säga vad SUF står för. Fast det finns massor av bulkrukor märkta med det. Både med 2 och 3 fästen. Fast intressant är det.

Reg.datum
    okt 2010
    Hittar en liten notis från en bok av en Adolf Billmansson från 1888 tror jag angående din sabel. (sid. 94), att först år 1862 bestämdes, att infanteriets underofficerare skulle ha en liknande sabel, (som officerssabeln m/1859), med klinga utan förgyllning och fäste utan ciselering.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Hittar en liten notis från en bok av en Adolf Billmansson från 1888 tror jag angående din sabel. (sid. 94), att först år 1862 bestämdes, att infanteriets underofficerare skulle ha en liknande sabel, (som officerssabeln m/1859), med klinga utan förgyllning och fäste utan ciselering.
    Tack. När jag tittade på den såg jag ju att grundmodellen var helt lik m/1859 men att den saknade förgyllningen och inte hade någon ciselering eller genobruten dekor på fästet, så jag antog förstod att det måste handla om en enklare variant, men lyckades inte hitta information, antagligen för att jag då borde ha sökt på m/1862.

Jag är ju egentligen skeptisk till att min bulkruka är så sen som m/1865, tror nog egentligen inte MrTompas (ja, nu blev du tilltalad i tredje person eftersom jag gick över från svar på ditt inlägg till trådinlägg till "alla allmänna läsare" men hoppas det inte blir konstigt) nedre är det heller, även om jag inte sett den på nära håll. Men, ibland är ju saker inte alls som man tror så jag ville väl lämna utrymme för det. Dels för att den uppenbart är hantverksmässigt producerad, maskintillverkade kopparnitar skall ju ha introducerats vid verkstäderna redan runt 1850 även om vissa landsbygdskopparslagare gjorde sina egna nitar så sent som under 1900-talet. Dels också på grund av de många C:na för Compagni/Compagine. Även om det är runt 1850 som stavningen ändras till Kompani och då många äldre som lärt sig skriva innan dess fortsatte att stava på de sätt som de varit vana så länge de levde så måste de ju vara väldigt många som stavat ålderdomligt i så fall. 4 C No 4 77 är en av de senaste inskriptionerna och föregås av minst tio äldre vissa nästan helt utplånade. Vi får väl se om det dyker upp mer information. Kanske skulle det här ha behandlats i en egen tråd, men när väl ämnet militaria kom upp blev det naturligt att fortsätta, hoppas ingen misstycker.
    Senast redigerat av FBQ den 2018-12-12 klockan 23:46.

Reg.datum
    okt 2010
    En egen tråd tror jag vore bra i detta ärende.
    Tror vi är en del som skulle glädjas av att få kartlägga detta. Här är några bilder på min kruka. O håller med om att "våra" krukor ser bra mycket äldre ut än 1864.

Namn:  20181212_224223.jpg
Visningar: 29
Storlek:  92,5 KBNamn:  20181212_224245.jpg
Visningar: 29
Storlek:  75,5 KBNamn:  20181212_224258.jpg
Visningar: 31
Storlek:  65,5 KB

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Tack, ja, efter att ha sett den närmare så är det tydligt att din också borde vara äldre. De ser ganska lika i konstruktionen ut, helt klart rullade nitar på locket och det ser ut som det på handtagen också. Jag saknar ju upphängningskroken i järn på min.

Sedan är jag osäker på inskriptionen på locket, står det 25 Skön? Jag har ju noterat med alla inskriptionerna på min att jag inte tror att den tillhört någon indelt soldat. Det är nog beväringar haft den, även om det nu inte behöver varit så från början.

Reg.datum
    okt 2010
    Vad det står.. ja det har jag funderat över i många år.

Namn:  20181212_231558.jpg
Visningar: 30
Storlek:  40,5 KB

Vad det står.. ja det har jag funderat över i många år.

Namn:  20181212_231558.jpg
Visningar: 30
Storlek:  40,5 KB
    Hej,
    Kan inget om detta men om det står "skiön" så kan det kanske vara ett namn?
    Eller kanke Skiöns Sokn i Medelpad, verkar stavas skön med...
    Jag bidrar med förrviring iallafall
    Mvh
    Senast redigerat av Cenedese den 2018-12-13 klockan 01:01.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •