Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Äldre ljusstakar i mässing - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre ljusstakar i mässing

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    de ender over 2000 kr - noget over.

    Comment


    • #62
      Kan den verkligen vara från 1500-talet?



      -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


      Är den verkligen från 1600-talet?

      Köp och sälj Mässing - Övrigt enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats



      ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Den ser ut att vara ny eller?

      Köp och sälj Antika bruksföremål enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats
      Last edited by Zebulon; 2019-01-11, 05:19.

      Comment


      • #63
        Ja sikkert
        Måske - eller ønsketænkning
        Nej den er ok

        Comment


        • #64
          Ja skulle säga:

          1. Jag skulle inte tordas lita på den dateringen. 1500-tal är mycket tidigt, jag tittar både hos Erixon och utländska böcker och ser inget liknande så tidigt. Ljuspipan känns som vanlig 1600-talstyp. Men jag vet inte vad Bukowskis går på.
          2. Nej, modellen är som sagt av modern typ 1720-1750. Den kan vara senare men ser från mitt perspektiv ut att vara 1700-tal. Lite tveksam dock om fot och stam hör ihop.
          3. Tror som hose och litar på hans bedömning.
          Last edited by FBQ; 2019-01-11, 11:38.

          Comment


          • #65
            Den första är av fransk 1500-talstyp, men jag tycker ytan ser fuskpatinerad ut. Vågar inte säga varken bu eller bä utan att se den i verkligheten.

            Andra ser ut att vara 1700-talspipa med 1800-talsfot.

            Tredje ser helt okej ut för 1700-tal.

            Comment


            • #66
              Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inlägg
              Den första är av fransk 1500-talstyp, men jag tycker ytan ser fuskpatinerad ut. Vågar inte säga varken bu eller bä utan att se den i verkligheten.

              Andra ser ut att vara 1700-talspipa med 1800-talsfot.

              Tredje ser helt okej ut för 1700-tal.

              Tillverkade man ljusstakar i "rödgods" på 1700-talet? Jag trodde att rödgods användes först på 1800-talet under "svensk empir" genom influenser av mörkare träslag (mahogny) inom möbeltillverkning.
              Last edited by Zebulon; 2019-01-11, 16:53.

              Comment


              • #67
                Ursprungligen postat av Zebulon Visa inlägg
                Tillverkade man ljusstakar i "rödgods" på 1700-talet? Jag trodde att rödgods användes först på 1800-talet under "svensk empir" genom influenser av mörkare träslag (mahogny) inom möbeltillverkning.
                Mässing får olika nyans beroende på proportionen mellan koppar och zink (och om möjligen andra metaller ingår också). Den moderna mässingsfärgen vi är vana vid, är ljusare/gulare än mässing brukade vara på t.ex. 1700-talet och (edit: början av) 1800-talet. Mässing i allmänhet var alltså lite rödare förr; olika gelbgjutare kanske hade olika blandning, och tog det lite på en höft ibland. Och under några decennier på 1800-talet tillverkades en del av mässingsföremålen av "röd composition", som hade ännu högre andel koppar så att den var ännu rödare.

                Sen håller jag med om att den tredje Traderastaken ser oväntat röd ut, men frågan är om den är lika röd i verkligheten - färgerna på foton kan vara opålitliga. Jag har sett bilder där det står att föremålet är mässing, fast jag tycker det ser silverfärgat ut på fotot.

                Edit: Mindes att jag sett något hos Erixon om färgen. I "Mässing" s 187 skriver han om synpunkter Skultuna fick på sina ljusstakar 1831, bl a att "De borde också likt engelska ljusstakar göras mera gulaktiga." Så de hade den äldre färgen åtminstone så länge.
                Last edited by Anna-Carin; 2019-01-11, 21:56. Anledning: Komplettering

                Comment


                • #68
                  Jag tror det är fråga om dålig vitbalans i fotot. Men om den är så röd som bilden visar är den nog helt riktigt lite senare tillverkad. Modell och fotens undersida ser dock ålderdomligare ut än vad jag skulle förvänta mig av en 1800-talsstake.

                  Comment


                  • #69
                    Vad tror ni om den här?

                    Comment


                    • #70
                      den kunne godt mangle fødder.
                      men resten er god nok.

                      Comment


                      • #71
                        Jag känner mig inte så säker på att den har haft fötter. Erixon visar andra utan kulfötter och utan spår att ha haft några. Tror att det tiilverkats förenklade varianter som saknat kulfötter.

                        Comment


                        • #72
                          ja du har ret - fødder havde haft huller eller mærker.
                          Det som fik mig til at skrive fødder var slid på hjørnerne. Men der mangler rester af fastgørelse.

                          Comment


                          • #73
                            Är det inte en märkligt sen form på pipan? Med den foten hade jag förväntat mig en 1500-talspipa.

                            Comment


                            • #74
                              Tänkte på det men formen kändes inte orimlig. Fottypen brukar ju höra till sent 1600-tal, om den är från runt 1700 känns det rimligt. Sedan hade nog jag velat granska den i verkligheten om jag hade tänkt mig att köpa.

                              Comment


                              • #75
                                det handler om prisen. I øjeblikket taler vi 200+ danske kr eller under
                                300 EURO.
                                Til den pris ER det bare at kø, man får en fin gammel stage.

                                Om det er 16 eller 1700tallet - ja det betyder nok ikke så meget.

                                Comment

                                Working...
                                X