Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 80

Ämne: Äldre ljusstakar i mässing

du skal en tur til Danmark og lede. Fra venstre mod højre.
    1 købt for 3 måneder siden til 125 kr
    2 købt for 3 uger siden til 15 kr
    3 købt sammen med nr 2 for 15 kr
    4 købt i sidste uge for 60 kr.
    Jeg køber kun når jeg finder et absolut tilbud. Et af de steder jeg besøger indimellem har en stage 17/1800 tal, gammel fod sat på en gammel stamme. Ikke samhørende men samme alder. pris 250 kr.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Senast redigerat av hose den 2018-12-12 klockan 20:37.

Hose! Nästa gång jag åker till Danmark vill jag gärna få lite tips på vart man skall bege sig om det är möjligt! Jag var på Forum och Bella Center nu sist, och det var minst en nolla till på dina priser på allt! Och med den svenska kronans underdåniga ställning gentemot den danska så blev det tyvärr en mycket dyr loppisrunda. Jag köpte fem saker och det gick på lika många svenska tusenlappar...

Zebulon, lycka till! Det finns möjlighet att fynda gamla stakar även i Sverige, kanske inte lika ofta som i Danmark där det finns fler av dem än här, men ibland dyker de upp på välgörenhetsloppisarna och sällan över en hundring.

Ja forum og antikgandel er ikke steder jeg finder sådanne fund. Stage 1 er fundet i en loppebutik hvor private lejer et par hylder. Det var i Ringsted. Nr 2 og 3 fandt jeg da vi var på weekend i Ribe, da vi kørte hjem stoppede vi i en lille by hvor det var en loppebutik. Der var hundredevis af lysestager herunder en barok og en empire rent held. Nr 4 fandt jeg i en genbrugsbutik samme sted de har den til salg jeg nævner.

I den etablerede antikhandel er priserne rigtig nok højere. Og der er man sikker på at finde noget. Jeg går de usikre steder - ofte er der intet, men indimellem er der rene fund.
    Hvis ikke jeg havde så mange stager - så ville jeg købe den, 250 kr er billigt for en anvendelig stage selvom den er samlet senere.

Snarare 60-talet... eller något tidigare. Dessa är av en typ som det brukar stå MALM under, och som i början ser så här fina ut, men som senare ofta är gjutna av returskrot.

Seniormedlem Anna-Carins avatar
    Reg.datum
    nov 2018
    Zebulon,

Har du tillgång till någon litteratur om gamla ljusstakar? Sigurd Erixons stora bok "Mässing: svenska manufakturer och konsthantverksprodukter under 400 år" innehåller många svartvita bilder, på ljusstakar från främst 1600- och 1700-talen. Den första upplagan kom 1943 och sen nytrycktes 1978. Jag tycker den har varit till stor hjälp för att få en bild av hur ljusstakar från olika tider ser ut, och kunna studera detaljerna, som formen på ljuspipor m.m.

På Bokbörsen finns den just nu från 550 kr upp till flera tusen, men om den kan förebygga några felköp i dina tidigare ljusstakars prisklass så betalar den sig. Kan kanske finnas på bibliotek också - mitt närmaste bibliotek hade den som ref-exemplar, men de gallrade ut den i fjol och så följde den med mig hem för en femma...

@Anna-Carin Tack för tipset.

@hose dina kunskaper är en guldgruva för mig.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •